Alex Crawley – katedra biologie

Foto: Jakub Konečný
Pondělí 23. listopad 2020, 14:32

„Přírodopis patří do přírody, ne do učebny. Záleží jen na škole a učiteli, jak hodlá žákům přírodu zprostředkovat, zda jako seznam vyskytujících se druhů a jejich znaků, či jako jeden ‚velký živý organismus‘, jehož jsme všichni součástí. Já hlasuji pro druhou možnost.“

Alex Crawley

„Již od malička jsem věděl, že chci učit. Jelikož mě vždy zajímala historie a příroda, nebyl výběr předmětů nic, o čem bych dlouze přemýšlel – dějepis a přírodopis byly jasnou volbou. Jsem velmi rád, že je to právě Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, v mém rodném městě, která mi umožnila tuto kombinaci oborů studovat.

Když vzpomínám na svá školní léta musím říct, že ač mě škola vesměs bavila, byl to bohužel právě přírodopis, který mě již v 6. třídě velmi zklamal. Jako dítě, které trávilo veškeré víkendy a prázdniny v přírodě či na zahrádce, jsem se nemohl se stylem výuky dlouho srovnat. Hodiny se nesly v duchu memorování řádů a tříd rostlin či živočichů, definic jednotlivých komponent buňky či chemických vzorců nerostů. Vše se odehrávalo za zdmi učebny, kde jedinou přírodou byly tchýniny jazyky a polomrtvé ibišky na okenním parapetu. Když jsme byli hodní, za odměnu jsme šli do ZOO poznávat faunu zemí nám tisíce kilometrů vzdálených či do skleníků za flórou tropických oblastí. Co na tom, že většina mých spolužáků nerozeznala husu od kachny a v terénu by z rostlin poznala maximálně pampelišku.

O tragickém způsobu výuky pěstitelských prací snad nemá cenu ani mluvit. Otrávené obličeje spolužáků plahočících se uprostřed městského sídliště na třicetimetrovém záhonu situovaném asi minutu chůze od nejbližšího supermarketu plného zeleniny si pamatuji dodnes. Ti žáci absolutně nechápali, proč by něco takového měli dělat a jaké by to mohlo mít benefity, protože jim to nikdo nevysvětlil. 

Myslím tedy, že smyslem výuky přírodopisu na základní škole by neměla být snaha dělat z žáků odborníky na taxonomii, ale naučit je vnímat a chápat přírodu kolem nás, naučit je rozumět jejím zákonitostem a vztahům. Přírodopis patří do přírody, ne do učebny. Záleží jen na škole a učiteli, jak hodlá žákům přírodu zprostředkovat, zda jako seznam vyskytujících se druhů a jejich znaků, či jako jeden ‚velký živý organismus‘, jehož jsme všichni součástí. Já hlasuji pro druhou možnost.“

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)