Rizik vzniku poruch hlasu vyučujících je hodně, kdo nechce měnit své návyky, tomu má práce nepomůže

Foto: Lukáš Blokša
Úterý 7. červen 2022, 11:37 – Text: Lukáš Blokša

Je tu další z rozhovorů, které průběžně zveřejňujeme na fakultním portále U21. Diplomová práce Martiny Tumové na téma Faktory přispívající ke vzniku poruch hlasu u středoškolských učitelů byla jednou z prací, které získaly v minulém období Cenu děkanky. Původně se v rámci výzkumu chtěla věnovat přímému pozorování vyučujících v hodinách, vzhledem k pandemii koronaviru ale nakonec musela přistoupit k rozhovorům s jednotlivými učiteli. Překvapivým pro ni bylo zjištění, že se rizikové faktory vyskytly u všech učitelů, se kterými mluvila. Svou diplomovou práci Martina napsala na Ústavu speciálněpedagogických studií, kde je v současné době studentkou doktorského studia. V rámci praxe také vypomáhá v logopedické ambulanci.

Když jste se dozvěděla o tom, že dostanete Cenu děkanky za Vámi publikovanou práci, jak jste reagovala?

Bylo to pro mě milé překvapení a forma zpětné vazby. Potěšilo mě to, protože jsem psaní diplomky věnovala spoustu času a sil, a i když mě téma zajímalo, místy to bylo velmi náročné. Něco jako vytrvalostní běh s různými překážkami po cestě.

Váš výzkum byl původně zamýšlený jako pozorování přímo ve výuce, jak velkou komplikací pro Vás byl nástup pandemie koronaviru?

Ano, to je pravda. Původně jsem chtěla sledovat ve výuce, zda a jak často učitelé překřikují studenty, jaký je ve třídách hluk, v jakých pozicích učitelé mluví apod. Tato část výzkumu byla prakticky znemožněna. Školy byly zavřené, přešlo se na online výuku a studenti byli doma. Proto jsem musela vymyslet, jak se pokusit zjistit ty informace jinak. Využila jsem polostrukturovaný dotazník, kde jsem se vybraných učitelů na tyhle věci ptala. Je tam sice vyšší riziko zkreslení, ale i tak to bylo zajímavé.

Kromě toho, že jsem se nemohla podívat do výuky, přinesla pandemie i další překážky. Někteří z ředitelů škol odmítli svým učitelům dotazník rozeslat, protože je chtěli ušetřit jakékoli zbytečné zátěže. Je to naprosto pochopitelné a ze strany ředitelů ohleduplné a sympatické. Byla to doba, kdy se učitelé učili učit online a často trávili u monitoru značnou část dne výukou i hodnocením prací studentů, mnozí byli přetíženi. Nicméně jsem tím přišla o potenciální účastníky výzkumu.

Celý text rozhovoru nejen o tom, co Martinu během výzkumu překvapilo a proč si toto téma vybrala, naleznete na portále Učitel21.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)