Představení katedry

Katedra antropologie a zdravovědy patří mezi nejstarší pedagogicko-vědecká pracoviště Univerzity Palackého v Olomouci. V roce 1946 byl na Pedagogické fakultě obnovené Univerzity Palackého v Olomouci vybudován Ústav biologie dítěte, který  byl později změněn na Kabinet biologie dítěte v rámci Katedry přírodopisu Pedagogické fakulty. V roce 1968 byla ustavena samostatná Katedra biologie dítěte a školní hygieny, která pod názvem Katedra antropologie a zdravovědy existuje dosud.

 

Prvním vedoucím pracoviště byl doc. MUDr. et PaedDr. Jaroslav Šmiřák, CSc. (1968–1972). Dalšími vedoucími byli doc. RNDr. Josef Klementa, DrSc. (1972–1991), doc. RNDr. Josef Krátoška (1991–1993, 1997–2002), doc. RNDr. Jan Šteigl, CSc. (1994–1996, 2003–2008), doc. PaedDr. Miroslav Kopecký, Ph.D. (2008-2013), Mgr. Michaela Hřivnová, Ph.D. (2013-2015) a Mgr. Petr Zemánek, Ph.D. (2015). Od 1.9.2015 je katedra pod vedením doc. Mgr. Martiny Ciché, Ph.D.

 

Představení katedry

Katedra antropologie a zdravovědy je garantující katedrou pro bakalářský studijní program Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání, v magisterských studijních programech pro Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol, Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy a nově také Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy. Katedra také poskytuje rigorózní řízení pro všechny výše uvedené navazující magisterské studijní programy.

Katedra zajišťuje v prezenční a kombinované formě a ve formě celoživotního vzdělávání výuku pro různé studijní programy na Pedagogické fakultě UP v Olomouci. Ve spolupráci s Centrem celoživotního vzdělávání pracoviště participuje na programu celoživotního vzdělávání. Metodicky zabezpečuje a garantuje všechny druhy pedagogických praxí pro studenty výše uvedených studijních programů.

 

V oblasti vědeckovýzkumné a další tvůrčí činnosti se Katedra antropologie a zdravovědy zaměřuje na:

  • spolupráci se základními a středními školami v oblasti primární prevence a výchovy ke zdraví;
  • sledování somatického stavu a pohybové aktivity dětí a mládeže;
  • problematiku dospělé i stárnoucí populace ve vztahu k životnímu stylu a aktuálním společensko-ekonomickým podmínkám;
  • veřejné aktivity v oblasti primární prevence (vzdělávací akce „Den zdraví“ a „Vánoce a zdraví“ na PdF UP v Olomouci, „Festival zdraví“, projekty „Zdravá záda“, „Mezi námi“ apod.);
  • realizaci odborných seminářů a konferencí atd.

 

Pracovníci katedry vytvářejí podmínky pro vedení, tvorbu a zpracování bakalářských, diplomových a rigorózních prací studentů Pedagogické fakulty i dalších fakult UP.

 

 

Katedra dlouhodobě spolupracuje s Fakultou tělesné kultury UP v Olomouci; katedrou antropologie PřF MU v Brně, PřF UK v Praze, PřF UK v Bratislavě; katedrou tělesné výchovy a výchovy ke zdraví PdF MU v Brně; katedrou biologie PdF JČU v Českých Budějovicích a PřF UKF Nitra; Národním ústavem pro vzdělávání; Státním zdravotním ústavem v Praze; Všeobecnou zdravotní pojišťovnou ČR; centrem Anabell; Krajskou hygienickou stanicí Olomouckého kraje se sídlem v Olomouci; odbornými pracovišti na vysokých školách v Polsku, na Slovensku a ve Slovinsku.

 

Na pracovišti se uskutečňuje mobilita studentů i pedagogických pracovníků v rámci zahraničních studijních pobytů programu ERASMUS +; v současnosti má pracoviště uzavřeny bilaterální smlouvy se zahraničními univerzitami.

 

Vedení katedry

Vedoucí katedry

Doc. Mgr. Martina CICHÁ, Ph.D.

martina.cicha@upol.cz
Žižkovo nám. 5
místnost: N21
585635501
604129493
konzultační hodiny
pravidelné místnost
N21 Po předchozí e-mailové domluvě

Zástupce vedoucí katedry

doc. Mgr. Michaela HŘIVNOVÁ, Ph.D.

michaela.hrivnova@upol.cz
Žižkovo nám. 5
místnost: 2.39
585635512

Tajemník katedry

PhDr. Tereza SOFKOVÁ, Ph.D.

tereza.sofkova@upol.cz
Žižkovo nám. 5
místnost: 4.64
585635508
rozvrhářka pracoviště

Vědecký tajemník

Doc. PhDr. Jana MAREČKOVÁ, Ph.D.

jana.mareckova@upol.cz
Žižkovo nám. 5
místnost: 4.53
585635520

Sekretářka katedry

Lenka HEJLOVÁ

lenka.hejlova@upol.cz
Univerzitní 3, 5
místnost: N21
585635251, 585635502

Pracovníci katedry

Žižkovo nám. 5
místnost: N21

Žižkovo nám. 5
místnost: 4.60

Žižkovo nám. 5
místnost: 4.55

Žižkovo nám. 5
místnost: 2.39

Žižkovo nám. 5
místnost: 4.63

Žižkovo nám. 5
místnost: 4.53

Žižkovo nám. 5
místnost: 4.64

Žižkovo nám. 5
místnost: 4.55

Konzultační hodiny

Konzultační hodiny členů KAZ pro  LS a.r. 2024/2025

doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.

Konzultace pouze po předchozí e-mailové domluvě (případně on-line)   

Učebna N21

doc. Mgr. Michaela Hřivnová, Ph.D.

Konzultace pouze po předchozí e-mailové domluvě (případně on-line)   

Pracovna 2.39

doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D.

Konzultace pouze po předchozí e-mailové domluvě (případně on-line) 

Pracoviště EduArt

RNDr. Kristína Tománková, Ph.D.

Konzultace pouze po předchozí e-mailové domluvě (případně on-line) 

Učebna N21

Mgr. Petra Kurková, Ph.D.

Konzultace pouze po předchozí e-mailové domluvě (případně on-line) 

Učebna N21

PhDr. Hana Heiderová, Ph.D.

Konzultace pouze po předchozí e-mailové domluvě (případně on-line) 

Učebna N21

PhDr. Tereza Sofková, Ph. D.

Konzultace pouze po předchozí e-mailové domluvě (případně on-line) 

Učebna N21

Mgr. Pavla Dobešová, Ph.D.

Konzultace pouze po předchozí e-mailové domluvě (případně on-line) 

Učebna N21

PaedDr. et Mgr. Marie Chrásková, Ph.D.

Konzultace pouze po předchozí e-mailové domluvě (případně on-line) 

Pracovna 1.21  středa 8:00 – 9:30

 

Témata závěrečných prací

Tematické okruhy kvalifikačních prací KAZ pro akademický rok 2024/2025

Informace pro studenty

Níže uvedené představuje pouze tematické rámce pro výběr konkrétních témat závěrečných kvalifikačních prací, tedy konkrétní téma bude vyprofilováno po dohodě s vedoucím práce. I jedno konkrétní téma však může být různým způsobem orientováno/modifikováno (např. na odlišné cílové skupiny, lokality apod.).

Není-li to taxativně uvedeno, nabízená témata se týkají jak bakalářských, tak diplomových prací.

Způsob zadávání témat závěrečných kvalifikačních prací (skrze příslušné formuláře, případně IS-STAG) je aktuálně v jednání. Studenti mohou své koncepty zatím „pouze“ konzultovat s potenciálními vedoucími prací. Jakmile budou zveřejněny informace v tomto smyslu (dle pokynu vedení fakulty), bude možné práce oficiální cestou zadávat. Studenti budou průběžně informováni (na webu, katedrální nástěnce, skrze vyučující diplomových seminářů, garanty a koordinátory oboru atd.).

doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.

  1. Lidské tělo v sociokulturních souvislostech, event. ve vazbě na edukaci (pro více studentů).
  2. Zdraví a nemoc v sociokulturních souvislostech, event. ve vazbě na edukaci (pro více studentů).
  3. Sociokulturní souvislosti sexuality člověka, event. ve vazbě na edukaci (pro více studentů).
  4. Sociokulturní souvislosti výživy člověka, event. ve vazbě na edukaci (pro více studentů).
  5. Životní styl ve specifických sociálních/kulturních komunitách, event. ve vazbě na edukaci (pro více studentů).
  6. Multikulturalismus současné společnosti v pedagogických souvislostech (pro více studentů).
  7. Volné téma – v souladu s odbornou profilací výše jmenované (po domluvě)

Mgr. Pavla Dobešová, Ph.D.

  1. Umělá inteligence ve Výchově ke zdraví
  2. Reprodukční a sexuální zdraví – přehled a analýza dostupných edukačních materiálů
  3. Organizační formy a metody výuky uplatnitelné ve výuce sexuálně reprodukčního zdraví – tvorba edukačního materiálu
  4. Informovanost studentů učitelství o základních tématech sexuálně reprodukčního zdraví
  5. Organizační formy a metody výuky uplatnitelné ve výuce ochrany obyvatelstva – tvorba edukačního materiálu

PhDr. Hana Heiderová, Ph.D.

  1. Problematika první pomoci (didaktické nebo edukační zaměření).
  2. Problematika umírání, paliativní a hospicové péče, péče o pozůstalé v etickém, zdravotním či sociálním kontextu.
  3. Analýza, aplikace didaktických metod ve výuce odborných předmětů na středních zdravotnických školách.
  4. Holistické přístupy v péči o zdraví z pohledu žáků, studentů, pacientů, pedagogů apod.
  5. Sebepojetí, sebepřijetí u dospívajících.
  6. Volné téma (originální téma práce – po domluvě – v souladu s odbornou profilací vedoucí práce a v souladu s profilem absolventa příslušného oboru).

doc. Mgr. Michaela Hřivnová, Ph.D.

  1. Výzkum realizovaného kurikula ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví – v jednotlivých krajích ČR (pro více studentů).
  2. Výzkum projektového kurikula výchovy ke zdraví ve vzdělávacím systému v evropských zemích.
  3. Výzkum projektového kurikula výchovy ke zdraví ve vzdělávacím systému v mimoevropských zemích.
  4. Aktivizační výukové metody ve Výchově ke zdraví – výběr jednotlivých tematických celků (pro více studentů).
  5. Analýza a evaluace příprav na vyučovací jednotku u pedagogů VZ.
  6. Specifika hodnocení a známkování ve výchově ke zdraví (z pohledu pedagoga X žáků X rodičů).
  7. Otevřené vyučování ve výchově ke zdraví (analýza exkurzí, stáží, besed, … v edukační realitě ISCED 2 či ISCED 3).
  8. Kompetenční rámec profilu absolventa učitelství – specifikace pro vzdělávací program Výchova ke zdraví.

PaedDr. et Mgr. Marie Chrásková, Ph.D.

  1. Analýza projektů a programů podpory zdraví napříč populačními skupinami a možnosti jejich využití v realizovaném kurikulu ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví.
  2. Pohled učitelů na aktuální podobu kurikula výchovy ke zdraví na různých stupních vzdělávací soustavy ČR (pro více studentů).
  3. Postoje vybraných populačních skupin k protektivním a rizikovým faktorům životního stylu (sémantický diferenciál).
  4. Postoje vybraných profesních skupin k vybraným aspektům životního stylu (sémantický diferenciál).
  5. Sebepojetí a copingové strategie u studentů SŠ/VŠ.
  6. Úroveň zdravotní gramotnosti u studentů SŠ/VŠ a její vliv na formování postojů ke zdraví.
  7. Kvalita života osob seniorského věku v závislosti na jejich předchozím životním stylu.

Mgr. Petra Kurková, Ph.D.

  1. Pohybová a zdravotní gramotnost jako fenomén inkluze u jedinců se sluchovým a zrakovým postižením – kvalitativní studie.
  2. Inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do tělesné výchovy a výchovy ke zdraví podle názorů jejích protagonistů – kvalitativní studie.
  3. Překážky sociálního začleňování seniorů se sluchovým a zrakovým postižením – kvalitativní studie.
  4. Obsahová analýza minimálních preventivních programů základních škol se zaměřením na vybraná témata rizikového chování.
  5. Návrh didaktických her v dopravní výchově rozvíjejících pohybovou a zdravotní gramotnost.
  6. Volné téma – originální téma práce po vzájemné dohodě – v souladu s odbornou profilací vedoucí práce a v souladu s profilem absolventa příslušného oboru.

doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D.

  1. Didaktické metody ve výuce ošetřovatelství (kvalitativní nebo kvantitativní studie)
  2. Vzdělávání v nelékařských zdravotnických oborech (kvalitativní nebo kvantitativní studie)
  3. Aktivizační metody ve výuce zdravotnických oborů (kvalitativní nebo kvantitativní studie)
  4. Zkušenosti učitelů zdravotnických škol s výzkumem (kvalitativní nebo kvantitativní studie)
  5. Výuka Evidence-based Practice na zdravotnických školách (kvalitativní nebo kvantitativní studie)
  6. Výuka ošetřovatelské péče ve zdravotnických zařízeních (kvalitativní nebo kvantitativní studie)

K jednotlivým širokým tematickým okruhům studenti navrhnou konkrétnější podoblasti, kterým by se chtěli věnovat.

PhDr. Tereza Sofková, Ph.D.

  1. Zdravotní gramotnost v kontextu životního stylu u žáků, studentů a pedagogů.
  2. Výživové a pohybové zvyklosti a její význam ve výchově ke zdraví.
  3. Somatodiagnostika v intervenčních programech na podporu zdraví.
  4. Vliv životního stylu a vědomostí v oblasti zdraví na tělesné složení.
  5. Motorika ve vztahu k pohlaví, věku a exogenním faktorům.

RNDr. Kristína Tománková, Ph.D.

  1. Morfologické a strukturní charakteristiky lidského chodidla
  2. Nejčastější patologie lidského chodidla
  3. Stres a jeho působení v biologické a psychosociální rovině člověka
  4. Biologické a psychosociální aspekty stresu v profesi učitele
  5. Biologické a psychosociální aspekty stresu v živote žáka / studenta
  6. Novinky v poskytování první pomoci
  7. Mýty a pravdy o kardiopulmonální resuscitaci
  8. Vliv pohybové aktivity na somatický vývoj žáka

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)