PdF pomohla vybudovat v Číně centrum pro studenty se zdravotním postižením

Z čínské Leshan University. UP byla nápomocna na rozvoji tamního centra na podporu studentů se specifickými potřebami.
Foto: archiv PdF UP
thursday 3. january 2019, 13:27 – Text: Milada Hronová

Odborníci z pedagogické fakulty pomohli čínské Leshan Normal University vybudovat nové centrum na podporu studentů se specifickými potřebami.

Díky grantu čínské státní správy na podporu zahraničních expertů pravidelně přednášelo na Leshan Normal Univerzity pět akademiků z pedagogické fakulty. Výsledkem tříleté spolupráce mezi oběma univerzitami je tamní nové centrum na podporu studentů se specifickými potřebami.

„Když jsem přijel přednášet na tuto univerzitu poprvé, posluchači se specifickými potřebami tam nebyli. Na škole totiž nebyl nikdo, kdo by věděl, jak s těmito studenty pracovat. S odstupem roku a díky naší pravidelné činnosti začali pracovat s dvaceti studenty, kteří vyžadovali speciální přístup. Dnes studuje na Leshan Normal University téměř dvě stě vysokoškoláků s různými specifickými potřebami. Akademici této univerzity se toho za poslední roky naučili skutečně hodně,“ řekl Jiří Langer z Ústavu speciálněpedagogických studií. Společně s ním učil na této univerzitě například i Jiří Kantor.

„Přednášel jsem především o problematice podpory studentů s tělesným postižením i o některých výzkumných a odborných tématech,“ řekl člen Ústavu speciálněpedagogických studií. Dodal, že na Leshan Normal Univerzity hovořil například o metodikách kvalitativního výzkumu, o rehabilitaci kognitivních funkcí či metodikách kognitivního vzdělávání, také o integraci umění do vzdělávání nebo o použití standardizovaných dotazníků WHO pro výzkum subjektivního zdraví a kvality života. 

„Zásadní bylo seznámit se s kulturně naprosto specifickým prostředím čínského školství a obecně Čínské lidové republiky. Subjektivně se domnívám, že právě díky osobní zkušenosti, vytváření přátelských vztahů a osobnímu zájmu se mi podařilo alespoň trochu nahlédnout do reálných potřeb studentů, učitelů či Leshan Normal University jako instituce. Zdůrazňuji, že pouze nahlédnout, nikoli pochopit či hluboce porozumět,“ doplnil Jiří Kantor. Velkým deficitem je podle něj silná jazyková bariéra. „Našel jsem však jednu vysokoškolskou učitelku, která je schopna předané zkušenosti prohlubovat a rozvíjet v čínském kontextu, čehož my cizinci schopni nejsme. To považuji za velmi úspěšné,“ zdůraznil.

Už několik let pravidelně Leshan Normal Universitu navštěvují i doktorandi pedagogické fakulty, kteří tam uskutečňují vědecké stáže. Dlouholetá spolupráce s touto univerzitou otevřela i řadu nových možností, především v projektové činnosti. „Už nyní připravujeme společný projekt podpory speciálního vzdělávání osob se zdravotním postižením v rozvojových zemích Asie. Náš Ústav speciálněpedagogických studií by měl v tomto projektu zastávat roli mentora a garanta kvality projektu,“ řekl Vojtech Regec, proděkan pro vědu, výzkum a doktorská studia PdF UP, který na Leshan Normal University společně s kolegy Miloněm Potměšilem a Luciou Pastierikovou také pravidelně přednášel.