Ateliér fotografie UP společně s dalšími třemi fotografickými centry zvou na výstavu

Fotogalerie z vernisáže výstavy:
Milada Hronová
Pátek 22. březen 2019, 7:46 – Text: Milada Hronová

Vizuální zprávu o současném olomouckém vzdělávání ve fotografii nabízí nová expozice s názvem 4 olomoucké fotografické školy. Jednu ze stěžejních rolí v ní hraje ateliér fotografie katedry výtvarné výchovy pedagogické fakulty, který prezentuje jedenáct závěrečných kvalifikačních prací.

Katedra výtvarné výchovy pedagogické fakulty, Základní umělecká škola Miloslava Stibora Olomouc a také oddělení výtvarné výchovy olomouckého Domu dětí a mládeže a Česká škola fotografie připravily unikátní výstavu. Do 31. března prezentuje v Galerii města Olomouce prostředí současného fotografického vzdělávání v Olomouci.

„Vybíral jsem mezi bakalářskými a diplomovými pracemi svých studentů za období posledních pěti let. Jsou to práce, nad jejichž vznikem strávili hodně času. Za zajímavé považuji i to, že k vystaveným fotografiím jsme záměrně jejich práce přiložili tak, aby do nich návštěvník výstavy mohl nahlédnout a případně si udělat detailnější představu o tom, s jakým záměrem vystavená díla vznikla,“ řekl Petr Zatloukal, který ateliér fotografie na katedře výtvarné výchovy vede.

Studenti se jako autoři fotografických děl podle něj účastní výstav opakovaně. „V Uměleckém centru UP pořádá náš ateliér výstavy pravidelně. Nepravidelně se pak posluchači účastní i expozic jiných vysokých škol,“ dodal.

Výstavu čtyř olomouckých institucí považuje za průlomovou záležitost. „I když jsme se všemi centry, vyučujícími fotografii, v kontaktu, je to vůbec poprvé, kdy prostřednictvím společné expozice nabízíme odborné veřejnosti celkový pohled na stav a vývoj fotografie v olomouckém regionu,“ vysvětlil Petr Zatloukal. Doplnil, že společně s ostatními školami se teď vede diskuze, jak spolupráci ještě prohloubit.

Podle iniciátora a hlavního koordinátora celé akce Vladimíra Janka, který vede oddělení výtvarné výchovy Domu dětí a mládeže, by to mohla být součinnost na trienále. „Už při instalaci děl bylo zajímavé sledovat odlišnost postupů jednotlivých škol. Možná se nové tradice při spolupráci na trienále jednou dočkáme,“ uvedl.

K uspořádání výstavy ho inspirovala kniha Štepánky Bieleszové, kurátorky fotografické sbírky Muzea umění, která ve své doktorské práci, absolvované právě na olomoucké katedře výtvarné výchovy PdF UP, pojednává o vzdělávání v oblasti fotografie ve městě.

„Přibližuje v ní historii sahající téměř do počátku 20. století i současnost, v níž mapuje fotografické vzdělávání. V práci také hovoří o současných školách a formách výuky fotografie v Olomouci. Po jejím přečtení už byl jen malý krok k tomu, abych oslovil kolegy lektory a pedagogy z ostatních škol s návrhem, abychom volným způsobem na tuto teoretickou práci navázali a vytvořili jakousi obrazovou zprávu o současné fotografii, o současném olomouckém vzdělávání ve fotografii,“ řekl hlavní koordinátor expozice. Zdůraznil přitom, že za unikátní považuje, že má Olomouc čtyři subjekty zabývající se vzděláváním ve fotografii a každý z nich má jiný koncept přístupu.

Expozice 4 olomoucké fotografické školy vznikala dva roky. Vyšel k ní katalog a podpořily ji společně statutární město Olomouc i Olomoucký kraj. Pořádá ji Unie výtvarných umělců Olomoucka a Galerie města Olomouc. Na pedagogické fakultě je součástí Dnů vědy a umění. 

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)