Ministr školství byl hostem online besedy pedagogické fakulty

Foto: Martin Višňa
Středa 16. červen 2021, 12:50 – Text: Ivana Pustějovská

Co pozitivního přinesla a co negativního odkryla pandemie covidu-19 ve školství? Co bude na podzim? Čím motivovat uchazeče, aby pro ně byly pedagogické fakulty atraktivní? I na tyto otázky odpovídal ministr školství Robert Plaga v online debatě, kterou připravila v rámci cyklu Inspirace pro 21. století katedra českého jazyka a literatury a Centrum prevence rizikové virtuální komunikace pedagogické fakulty.

V úvodu besedy přivítali ministra i rektor UP Martin Procházka a děkanka PdF Libuše Ludíková. Rektor poděkoval organizátorům besedy a opět vyzdvihl a ocenil práci všech studentů, kteří se v době pandemie zapojili do dobrovolnické činnosti. „Odvedli kus úžasné práce a zejména na zdravotnických fakultách velmi dobře zviditelnili univerzitu a velmi jim za to děkuji. Děkuji i panu ministrovi, že se postavil za vysoké školy, že myslel i na pedagogy, “ uvedl Martin Procházka.

Děkanka Libuše Ludíková připomměla, že online beseda se uskutečnila v cyklu Inspirace pro 21. století. „Chci za organizaci tohoto cyklu poděkovat kolegům Kamilovi Kopeckému, Michalu Křížovi a paní proděkance Petře Šobáňové. Tento cyklus navazuje na koncept, který pedagogická fakulta buduje, a to je projekt Učitel 21. Na něm tento tým začal pracovat před čtyřmi lety a stále se intenzivně snažíme posouvat se s ním dál. První kroky vedly k tomu, že jsme chtěli studentům předat více jiných kompetencí, než v učitelství bývá běžně dáváno,“ uvedla děkanka a zmínila i nový portál, který fakulta spustila a kterým chce oslovit nejširší veřejnost, včetně odborné, a sdílet příklady dobré praxe.

Robert Plaga pak mimo jiné shrnul, jak pandemie ovlivnila tuzemské školství. „Když to vezmu obecně z pohledu zavřených škol, tak nemůže být ministr školství šťastný, že školy v České republice a vysoké školy nevyjímaje, byly zavřeny nejdéle v celé Evropě,“ uvedl a dodal, že školy nezavírá a neotevírá ministr školství, ale ministr zdravotnictví a že spolu s odborníky ministerstvo upozorňovalo na to, že náklady nese více školství než průmysl a ostatní odvětví. Jako pozitivní vidí Plaga velký skok v kompetencích škol i učitelů v distančních formách učení, digitalizaci a IT. „Tady je obrovský posun, kterého musíme využít,“ řekl ministr. Podle něj si i řada rodičů v čase zavřených škol uvědomila, jak je učitelské povolání obtížné. Přiznal, že pandemie zcela odkryla negativa českého školství, jako je různá kvalita řízení škol nebo nerovnost v přístupu ke vzdělávání. „V distanční výuce se ukázalo, že rodiny, kde vzdělání nemá hodnotu, zůstaly odpojené a byl problém se k nim dostat.“

Ministr reagoval i na otázky, jak nadále využívat distanční formy vzdělávání, například na vysokých školách, kdy vidí přínos ve streamování přednášek. „Musíme se zbavit strachu, že když neudělám přednášku klasicky ve velké posluchárně, tak student o něco přijde.“ Opatrný je ale Robert Plaga při prognózách nového školního roku. Věří, že pokud se společnost proočkuje, nemusely by být dopady v případě dalšího šíření epidemie tak dramatické jako v minulém období. Zdůraznil potřebu režimových opatření a jasně daných pravidel, která požaduje od ministerstva zdravotnictví. „Chci, aby do 30. 6. jasně řeklo, jak chce nastavit plošný screening na školách na začátku září, a aby řekli, jestli od 1. září budou povinné roušky ve společných prostorách – v tom případě se to bude týkat všech škol i vysokých – a jaká budou případná režimová opatření. A samozřejmě aby řekli, kde je hranice, u které se začne nějakým způsobem brzdit.“ Vyzdvihl potřebu preventivních opatření, kromě roušek i testování, případně trasování nemocných.

Ministr se obšírně věnoval i postavení pedagogických fakult, uchazečům o studium, regionálnímu školství, inkluzi nebo pozici učitele ve společnosti. Zdůraznil, že školství by mělo mít jistotu finančního růstu i při výměnách vlád po volbách tak, aby ten, kdo se rozhodne studovat učitelství věděl, že bude mít dlouhodobou perspektivu i po nástupu do školy. „Pokud mám jít studovat, tak musím věřit, že to vydrží, musím věřit, že to není jen poslání, ale také povolání, které je ohodnoceno a umožní mi, abych založil a zabezpečil rodinu. To se nevytváří za jedno volební období. Je to ta atraktivita, která musí být uvěřitelná,“ uvedl Robert Plaga, podle kterého je potřeba i zdůrazňovat prestiž učitelské profese a vysvětlovat, že učitelé jsou lidé, kteří jsou ochotni nejen celý život učit, ale také se věnovat sebevzdělávání.

Záznam besedy si můžete pustit zde.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)