Výzkumná studie PdF UP analyzuje zkušenosti studentů s tělesným postižením v inkluzivním vzdělávání, publikována byla v předním pedagogickém časopise

Foto: Pixabay
Pátek 10. říjen 2025, 8:00 – Text: EduArt

Zkušenosti žáků s tělesným postižením v inkluzivním vzdělávacím prostředí – to je hlavní téma nové studie týmu Centra pro vědecké důkazy ve vzdělávání a v uměleckých terapiích EduArt Pedagogické fakulty UP. Tato studie byla letos publikována v prestižním pedagogickém časopise Educational Research Review.

„Analyzovali jsme systematicky kvalitativní studie z různých zemí, a přinesli tím hluboký vhled do problematiky toho, jak žáci s tělesným postižením vnímají a prožívají inkluzi. Pouhá fyzická přítomnost v běžné škole totiž neznamená skutečné zapojení do vzdělávaní v souladu s inkluzivními trendy. Výsledky studie umožňují lépe porozumět, jakým bariérám tito žáci v běžném vzdělávacím prostředí čelí, proč jsou pro ně důležité vztahy s vrstevníky a podpora dospělých a jak zkušenost s inkluzivním vzděláváním ovlivňuje vnímání jejich vlastní nezávislosti,“ uvádí Dagmar Sedláčková za tým EduArt.

„Naše studie propůjčuje hlas žákům, kteří často čelí zvýšené diskriminaci, marginalizaci a kteří jsou snadno zranitelní. Navíc jsme vytvořili jedno z prvních kvalitativních systematických review v oblasti vzdělávání a budeme pokračovat v sérii těchto studií zaměřených na další typy speciálních potřeb, ale také rodiče a spolužáky těchto žáků“, dodává.

Studie Sedláčková, Dagmar & Kantor, Jiří & Belkin, Liliana & Mareckova, Jana & Smrčková, Alžběta & Du, Jian & Li, Jiaoli & Svobodová, Zuzana. (2025). The Experiences of Students with Physical Disabilities in Inclusive Education: A Qualitative Systematic Review. Educational Research Review. 49. 100715. 10.1016/j.edurev.2025.100715 byla publikovaná v anglickém jazyce a je dostupná zde. Může být přínosná pro učitele, další pedagogické pracovníky, výzkumníky i tvůrce vzdělávacích politik, s cílem lépe porozumět zkušenostem žáků, kterých se inkluze úzce dotýká. Ukazuje, že inkluze je žádoucí a potřebná, avšak vyžaduje hlubší proměnu vzdělávacího systému.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)