Zkušenosti žáků s tělesným postižením v inkluzivním vzdělávacím prostředí – to je hlavní téma nové studie týmu Centra pro vědecké důkazy ve vzdělávání a v uměleckých terapiích EduArt Pedagogické fakulty UP. Tato studie byla letos publikována v prestižním pedagogickém časopise Educational Research Review.
„Analyzovali jsme systematicky kvalitativní studie z různých zemí, a přinesli tím hluboký vhled do problematiky toho, jak žáci s tělesným postižením vnímají a prožívají inkluzi. Pouhá fyzická přítomnost v běžné škole totiž neznamená skutečné zapojení do vzdělávaní v souladu s inkluzivními trendy. Výsledky studie umožňují lépe porozumět, jakým bariérám tito žáci v běžném vzdělávacím prostředí čelí, proč jsou pro ně důležité vztahy s vrstevníky a podpora dospělých a jak zkušenost s inkluzivním vzděláváním ovlivňuje vnímání jejich vlastní nezávislosti,“ uvádí Dagmar Sedláčková za tým EduArt.
„Naše studie propůjčuje hlas žákům, kteří často čelí zvýšené diskriminaci, marginalizaci a kteří jsou snadno zranitelní. Navíc jsme vytvořili jedno z prvních kvalitativních systematických review v oblasti vzdělávání a budeme pokračovat v sérii těchto studií zaměřených na další typy speciálních potřeb, ale také rodiče a spolužáky těchto žáků“, dodává.
Studie Sedláčková, Dagmar & Kantor, Jiří & Belkin, Liliana & Mareckova, Jana & Smrčková, Alžběta & Du, Jian & Li, Jiaoli & Svobodová, Zuzana. (2025). The Experiences of Students with Physical Disabilities in Inclusive Education: A Qualitative Systematic Review. Educational Research Review. 49. 100715. 10.1016/j.edurev.2025.100715 byla publikovaná v anglickém jazyce a je dostupná zde. Může být přínosná pro učitele, další pedagogické pracovníky, výzkumníky i tvůrce vzdělávacích politik, s cílem lépe porozumět zkušenostem žáků, kterých se inkluze úzce dotýká. Ukazuje, že inkluze je žádoucí a potřebná, avšak vyžaduje hlubší proměnu vzdělávacího systému.