Smluvní výzkum
PdF UP nabízí široké výzkumné kapacity, které lze využít k rozvoji odborných aktivit a projektů partnerů z aplikační sféry. Smluvní výzkum představuje zakázkovou formu spolupráce, v jejímž rámci fakulta realizuje výzkumné aktivity na míru dle specifických potřeb zadavatele. Výzkum je financován zadavatelem a přizpůsoben jeho konkrétním požadavkům a cílům.
Témata smluvního výzkumu nabízená pracovišti
Výzkumné a odborné kapacity fakulty jsou orientovány zejména na témata v těchto oblastech:
Antropologie, zdravověda a biologie
Antropologie a zdravověda
- Sledování somatického stavu a pohybové aktivity dětí a mládeže
- Primární prevence a výchova ke zdraví (Olomoucké dny zdraví, Festival zdraví, projekt Zdravá záda, Světový den ústního zdraví, projekt MEZI NÁMI)
- Problematika dospělé a stárnoucí populace ve vztahu k životnímu stylu a společensko-ekonomickým podmínkám
- Nemoc v sociokulturních souvislostech
- Sociokulturní kontext sexuality člověka
- Životní styl ve specifických sociálních/kulturních komunitách
- Multikulturalismus současné společnosti
- Mentoring ke konceptu „Evidence-Based Healthcare“ a „Evidence-Based Education“
Biologie, didaktika biologie a paleontologie
- Studium biodiverzity a fylogeneze vybraných skupin organismů (např. sinice a řasy, mechorosty, dendrologie, hmyz, ptáci)
- Konzervační genetika
- Paleontologie a paleoekologie mladšího terciéru (měkkýši a foraminifery)
- Didaktika biologie (výzkum kvality výuky přírodopisu a biologie na základních školách a gymnáziích; výzkum učebních úloh v učebnicích a pracovních sešitech přírodopisu)
Pedagogika, speciální pedagogika a psychologie
Primární a preprimární pedagogika
- Podpora přechodu dítěte z MŠ do ZŠ a následná podpora jeho rozvoje na 1. stupni ZŠ s akcentem na eliminaci rizik v kontextu zajištění rovných příležitostí ke vzdělávání
- Trendy v preprimárním a primárním vzdělávání
- Pedagogické a společenské aspekty inkluze
- Konstruktivistické pojetí edukačního procesu a osobnostně orientovaný přístup na dítě a žáka
- Tvorba a podpora společenství praxe
- Problematika reflektivní praxe – využití aspektů profesního učení a kolegiální spolupráce v terciárním vzdělávání a praxi pro zvyšování efektivity edukačního procesu
- Čtenářská (pre)gramotnost – stimulování a rozvíjení čtenářské (pre)gramotnosti
- Pedagogická diagnostika – rozvoj a posilování diagnostické kompetence učitele a akcent na jeho proaktivní chování – využívání nástrojů pedagogické diagnostiky jako východisko pro konkretizaci cílů v managementu třídy
- Pohybové dovednosti – motorika dětí a žáků a primární pohybové dovednosti v kontextu pohybových činností/tělesné výchovy
- Přírodovědné vzdělávání – badatelsky orientovaná výuka
- Prvopočáteční čtení a psaní – rozvoj předpokladů pro čtení a psaní v návaznosti na diagnostiku školní zralosti a připravenosti zejména v oblasti grafomotoriky a zrakové percepce (úroveň zrakové percepce s využitím Edfeldtova reverzního testu)
- Kognitivní a informativní úroveň znalostí žáků o pubertě
- Transformace pedagogické komunikace
Speciální pedagogika
- Dramaterapie, expresivní terapie a diagnostika
- Interdisciplinární spolupráce speciální pedagogiky s dalšími obory
- Kulturně-jazyková specifika a komunikace
- Kvalita života osob se zdravotním postižením a osob pečujících
- Logopedie, poruchy komunikace, komunikační schopnost
- Percepce a představivost u jedinců se zrakovým postižením v kontextu neurověd
- Pragmatika komunikace
- Raná intervence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
- Rodina – dítě se zdravotním postižením – výchova a vzdělávání
- Speciálněpedagogická andragogika
- Speciální pedagogika osob s mentálním postižením, s poruchami chování a emocí, s vícečetným postižením, se sluchovým postižením, se somatickým postižením, se zrakovým postižením
- Specifické (vývojové) poruchy učení
- Výzkum muzikoterapie v oblasti rozvoje osob se speciálními potřebami
- Výzkum edukace osob s narušenou komunikační schopností a dětí se sluchovým postižením
- Výzkum inkluze u jedinců se speciálními potřebami
- Výzkum specifických parametrů komunikace a odchylek orofaciálních procesů v kontextu logopedické diagnostiky a terapie s využitím kvalitativních, kvantitativních a experimentálních metod
Psychologie a patopsychologie
- Konformita u dětí a adolescentů
- Šikana a mobbing na pracovišti – příčiny, důsledky a možnosti řešení
- Obligatorní a fakultativní poradenské problémy – možnosti jejich řešení
- Relativita diagnostických závěrů – analýza příčin
- Přednosti a bariéry diagnostické práce učitele – analýza příčin
- Psychosociální aspekty akademického fungování – akademická úspěšnost, akademický stres
- Problematika hodnot a hodnotové orientace
- Životní spokojenost, životní smysluplnost, kvalita života
- Problematika stresu a zátěžových situací v edukačním prostředí – včetně vazby na osobnostní proměnné
- Rizikové a protektivní faktory zdraví u učitelů v kontextu biopsychosociálního modelu zdraví
- Možnosti podpory zdravého životního stylu a psychohygieny
- Problematika školní zralosti, školní úspěšnosti žáků základních škol
- Problematika ekonomické socializace – návaznost na výuku ve školách
- Psychosociální faktory ve vztahu k problematice používání sociální sítí
Jazykové vzdělávání a komunikace
Český jazyk a literatura
- Jazyk pubescentů a adolescentů v mluvené i psané podobě
- Komparativní didaktika mateřského jazyka
- Komunikačně-kognitivní paradigma ve výuce mateřského jazyka
- Specifika komunikace pubescentů a adolescentů se zaměřením na elektronické formy komunikace (instant messengery, sociální sítě, virtuální prostředí, online hry, online závislostní chování)
- Percepce a produkce mediálních komunikátů dětmi
- Rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů
- Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraných sociálních (nebo zájmových, profesních atd.) skupin
- Tvořivá responzivní recepce literárního díla
- Aktuální literatura pro děti a mládež
Cizí jazyky
Lingvodidaktická, lingvistická a literárně-kulturní témata z oblasti anglického a německého jazyka:
- Rozvíjení komunikační kompetence v cizím jazyce
- Osvojování cizího jazyka, kognitivní lingvistika
- Metody výuky cizích jazyků na základních školách, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Digitální technologie ve výuce cizích jazyků
- Interkulturní kompetence a komunikace
- Kompetence učitele cizího jazyka, vzdělávání učitelů cizího jazyka
- Úloha výukových materiálů ve výuce cizího jazyka
- Překlad jako didaktický nástroj ve výuce cizího jazyka
Výtvarná a hudební výchova
Výtvarná výchova
Školám a volnočasovým vzdělávacím subjektům nabízíme:
- zacílené didaktické poradenství
- spolupráci na výstavách dětského výtvarného projevu
- odborné publikace z produkce Katedry výtvarné výchovy PdF UP
Partnerům z praxe nabízíme:
- spolupráci na tvorbě didaktických prostředků
- poradenství v oblasti metod a postupů výtvarné a kulturní edukace
- kvalitní a kreativní zpracování vizuální podoby didaktických materiálů „na míru“ ilustrátory, grafiky a výtvarníky z katedry
- poradenství nebo vzdělávací akce týkající se edukačních aktivit v muzeích a galeriích, případně evaluační výzkumy a analýzy muzejní prezentace
- poradenství v oblasti vzdělávacího využití expozic
Hudební výchova
- Učitelství hudební výchovy pro střední a základní školy
- Hudební teorie a pedagogika
- Matematika
- Matematická gramotnost a pregramotnost žáků a studentů (na různém stupni vzdělávání)
- Digitální technologie v matematickém vzdělávání
- Digitální gramotnost a informatické myšlení v rámci matematického vzdělávání
- Moderní trendy v matematickém vzdělávání
Finanční gramotnost a společenské vědy
Finanční gramotnost
- Finanční gramotnost
- Fundraising
- Ekonomika a financování vzdělávacích institucí
Společenské vědy
- Výchova k občanství
Technika, informatika a bezpečnost internetové komunikace
Bezpečnost internetové komunikace
- Kyberšikana, kyberstalking, kybergrooming, hoax a spam, sexting
- Sociální inženýrství v online prostředí
- Rizika sdílení osobních údajů v prostředí sociálních sítí
- Problematika dezinformací a fake news ve veřejném prostoru a další nebezpečné komunikační jevy
- Mediální výchova, mediální gramotnost
Technika a informatika
- Sdílené dílny pro výuku předmětu Technika, včetně metodického, materiálního a personálního zabezpečení
- Poradenství v oblasti zavádění předmětu Technika do škol (ŠVP, vybavení dílny, metodiky...)
Přehled smluvního výzkumu řešeného v roce 2025 na PdF UP
Předmět smluvního výzkumu | Odpovědný řešitel | Zadavatel |
Tvorba edukačních materiálů a aktivit v oblasti online bezpečnosti, mediální gramotnosti a AI | prof. Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. | Nadace O2 |
Provedení výzkumu zaměřeného na chování dětí na internetu | prof. Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. | CZ.NIC |
Postup při realizaci smluvního výzkumu
Prvním krokem v procesu řešení jakéhokoli projektu na PdF UP je předložení projektového záměru. Anglická verze je k dispozici zde.
Vyplnění a předložení projektového záměru
Projektový záměr slouží k informování vedení fakulty o připravovaném smluvním výzkumu. Jeho cílem je umožnit vedení fakulty posoudit, zda výzkum odpovídá strategickým cílům fakulty a zda jej podpoří.
Projektový záměr, podepsaný žadatelem a vedoucím pracoviště, je nutné doručit na oddělení projektové podpory, které zajistí jeho předložení vedení fakulty k posouzení.
Rozhodnutí o podpoře záměru
Po předložení je projektový záměr posouzen odpovědnými vedoucími pracovníky a konečné rozhodnutí o jeho schválení náleží děkanovi fakulty, který rozhodne o podpoře záměru a udělení či neudělení souhlasu s přípravou oficiální smlouvy.
Příprava a podpis smlouvy
Smlouvu zpravidla podepisuje nejdříve strana zadavatele, následně je nutné ji předat na oddělení projektové podpory, které zajistí přípravu Formuláře žádosti o podpis smlouvy děkanem (tzv. košilky). Příslušný referent z tohoto oddělení následně košilku spolu se smlouvou předá na děkanát PdF UP k podpisu.
Evidence a uveřejnění smlouvy
Po podpisu smlouvy oběma smluvními stranami zajistí oddělení projektové podpory její zaevidování v Centrální evidenci smluv (CES). V případě zákonné povinnosti zajistí, ve spolupráci s klíčovým uživatelem fakulty, rovněž její uveřejnění v Registru smluv (RS).