Smluvní výzkum

PdF UP nabízí široké výzkumné kapacity, které lze využít k rozvoji odborných aktivit a projektů partnerů z aplikační sféry. Smluvní výzkum představuje zakázkovou formu spolupráce, v jejímž rámci fakulta realizuje výzkumné aktivity na míru dle specifických potřeb zadavatele. Výzkum je financován zadavatelem a přizpůsoben jeho konkrétním požadavkům a cílům.

Témata smluvního výzkumu nabízená pracovišti

Výzkumné a odborné kapacity fakulty jsou orientovány zejména na témata v těchto oblastech:

Antropologie, zdravověda a biologie

Antropologie a zdravověda 

  • Sledování somatického stavu a pohybové aktivity dětí a mládeže 
  • Primární prevence a výchova ke zdraví (Olomoucké dny zdraví, Festival zdraví, projekt Zdravá záda, Světový den ústního zdraví, projekt MEZI NÁMI) 
  • Problematika dospělé a stárnoucí populace ve vztahu k životnímu stylu a společensko-ekonomickým podmínkám 
  • Nemoc v sociokulturních souvislostech 
  • Sociokulturní kontext sexuality člověka 
  • Životní styl ve specifických sociálních/kulturních komunitách 
  • Multikulturalismus současné společnosti 
  • Mentoring ke konceptu „Evidence-Based Healthcare“ a „Evidence-Based Education“ 

Biologie, didaktika biologie a paleontologie 

  • Studium biodiverzity a fylogeneze vybraných skupin organismů (např. sinice a řasy, mechorosty, dendrologie, hmyz, ptáci) 
  • Konzervační genetika 
  • Paleontologie a paleoekologie mladšího terciéru (měkkýši a foraminifery) 
  • Didaktika biologie (výzkum kvality výuky přírodopisu a biologie na základních školách a gymnáziích; výzkum učebních úloh v učebnicích a pracovních sešitech přírodopisu) 

Pedagogika, speciální pedagogika a psychologie

Primární a preprimární pedagogika 

  • Podpora přechodu dítěte z MŠ do ZŠ a následná podpora jeho rozvoje na 1. stupni ZŠ s akcentem na eliminaci rizik v kontextu zajištění rovných příležitostí ke vzdělávání 
  • Trendy v preprimárním a primárním vzdělávání 
  • Pedagogické a společenské aspekty inkluze 
  • Konstruktivistické pojetí edukačního procesu a osobnostně orientovaný přístup na dítě a žáka 
  • Tvorba a podpora společenství praxe 
  • Problematika reflektivní praxe – využití aspektů profesního učení a kolegiální spolupráce v terciárním vzdělávání a praxi pro zvyšování efektivity edukačního procesu 
  • Čtenářská (pre)gramotnost – stimulování a rozvíjení čtenářské (pre)gramotnosti 
  • Pedagogická diagnostika – rozvoj a posilování diagnostické kompetence učitele a akcent na jeho proaktivní chování – využívání nástrojů pedagogické diagnostiky jako východisko pro konkretizaci cílů v managementu třídy 
  • Pohybové dovednosti – motorika dětí a žáků a primární pohybové dovednosti v kontextu pohybových činností/tělesné výchovy 
  • Přírodovědné vzdělávání – badatelsky orientovaná výuka 
  • Prvopočáteční čtení a psaní – rozvoj předpokladů pro čtení a psaní v návaznosti na diagnostiku školní zralosti a připravenosti zejména v oblasti grafomotoriky a zrakové percepce (úroveň zrakové percepce s využitím Edfeldtova reverzního testu) 
  • Kognitivní a informativní úroveň znalostí žáků o pubertě 
  • Transformace pedagogické komunikace

Speciální pedagogika 

  • Dramaterapie, expresivní terapie a diagnostika 
  • Interdisciplinární spolupráce speciální pedagogiky s dalšími obory 
  • Kulturně-jazyková specifika a komunikace  
  • Kvalita života osob se zdravotním postižením a osob pečujících 
  • Logopedie, poruchy komunikace, komunikační schopnost  
  • Percepce a představivost u jedinců se zrakovým postižením v kontextu neurověd 
  • Pragmatika komunikace 
  • Raná intervence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami  
  • Rodina – dítě se zdravotním postižením – výchova a vzdělávání 
  • Speciálněpedagogická andragogika 
  • Speciální pedagogika osob s mentálním postižením, s poruchami chování a emocí, s vícečetným postižením, se sluchovým postižením, se somatickým postižením, se zrakovým postižením  
  • Specifické (vývojové) poruchy učení  
  • Výzkum muzikoterapie v oblasti rozvoje osob se speciálními potřebami 
  • Výzkum edukace osob s narušenou komunikační schopností a dětí se sluchovým postižením 
  • Výzkum inkluze u jedinců se speciálními potřebami 
  • Výzkum specifických parametrů komunikace a odchylek orofaciálních procesů v kontextu logopedické diagnostiky a terapie s využitím kvalitativních, kvantitativních a experimentálních metod 

Psychologie a patopsychologie 

  • Konformita u dětí a adolescentů 
  • Šikana a mobbing na pracovišti – příčiny, důsledky a možnosti řešení  
  • Obligatorní a fakultativní poradenské problémy – možnosti jejich řešení 
  • Relativita diagnostických závěrů – analýza příčin 
  • Přednosti a bariéry diagnostické práce učitele – analýza příčin 
  • Psychosociální aspekty akademického fungování – akademická úspěšnost, akademický stres 
  • Problematika hodnot a hodnotové orientace 
  • Životní spokojenost, životní smysluplnost, kvalita života 
  • Problematika stresu a zátěžových situací v edukačním prostředí – včetně vazby na osobnostní proměnné 
  • Rizikové a protektivní faktory zdraví u učitelů v kontextu biopsychosociálního modelu zdraví 
  • Možnosti podpory zdravého životního stylu a psychohygieny 
  • Problematika školní zralosti, školní úspěšnosti žáků základních škol 
  • Problematika ekonomické socializace – návaznost na výuku ve školách 
  • Psychosociální faktory ve vztahu k problematice používání sociální sítí 

Jazykové vzdělávání a komunikace

Český jazyk a literatura 

  • Jazyk pubescentů a adolescentů v mluvené i psané podobě 
  • Komparativní didaktika mateřského jazyka 
  • Komunikačně-kognitivní paradigma ve výuce mateřského jazyka 
  • Specifika komunikace pubescentů a adolescentů se zaměřením na elektronické formy komunikace (instant messengery, sociální sítě, virtuální prostředí, online hry, online závislostní chování) 
  • Percepce a produkce mediálních komunikátů dětmi 
  • Rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů 
  • Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraných sociálních (nebo zájmových, profesních atd.) skupin 
  • Tvořivá responzivní recepce literárního díla 
  • Aktuální literatura pro děti a mládež 

Cizí jazyky 

Lingvodidaktická, lingvistická a literárně-kulturní témata z oblasti anglického a německého jazyka: 

  • Rozvíjení komunikační kompetence v cizím jazyce 
  • Osvojování cizího jazyka, kognitivní lingvistika 
  • Metody výuky cizích jazyků na základních školách, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 
  • Digitální technologie ve výuce cizích jazyků 
  • Interkulturní kompetence a komunikace 
  • Kompetence učitele cizího jazyka, vzdělávání učitelů cizího jazyka 
  • Úloha výukových materiálů ve výuce cizího jazyka 
  • Překlad jako didaktický nástroj ve výuce cizího jazyka 

Výtvarná a hudební výchova

Výtvarná výchova 

Školám a volnočasovým vzdělávacím subjektům nabízíme: 

  • zacílené didaktické poradenství 
  • spolupráci na výstavách dětského výtvarného projevu 
  • odborné publikace z produkce Katedry výtvarné výchovy PdF UP

Partnerům z praxe nabízíme: 

  • spolupráci na tvorbě didaktických prostředků 
  • poradenství v oblasti metod a postupů výtvarné a kulturní edukace  
  • kvalitní a kreativní zpracování vizuální podoby didaktických materiálů „na míru“ ilustrátory, grafiky a výtvarníky z katedry 
  • poradenství nebo vzdělávací akce týkající se edukačních aktivit v muzeích a galeriích, případně evaluační výzkumy a analýzy muzejní prezentace 
  • poradenství v oblasti vzdělávacího využití expozic 

Hudební výchova 

  • Učitelství hudební výchovy pro střední a základní školy  
  • Hudební teorie a pedagogika 
  • Matematika 
  • Matematická gramotnost a pregramotnost žáků a studentů (na různém stupni vzdělávání) 
  • Digitální technologie v matematickém vzdělávání 
  • Digitální gramotnost a informatické myšlení v rámci matematického vzdělávání 
  • Moderní trendy v matematickém vzdělávání 

Finanční gramotnost a společenské vědy

Finanční gramotnost 

  • Finanční gramotnost 
  • Fundraising 
  • Ekonomika a financování vzdělávacích institucí 

Společenské vědy 

  • Výchova k občanství 

Technika, informatika a bezpečnost internetové komunikace

Bezpečnost internetové komunikace 

  • Kyberšikana, kyberstalking, kybergrooming, hoax a spam, sexting 
  • Sociální inženýrství v online prostředí 
  • Rizika sdílení osobních údajů v prostředí sociálních sítí 
  • Problematika dezinformací a fake news ve veřejném prostoru a další nebezpečné komunikační jevy 
  • Mediální výchova, mediální gramotnost 

Technika a informatika 

  • Sdílené dílny pro výuku předmětu Technika, včetně metodického, materiálního a personálního zabezpečení 
  • Poradenství v oblasti zavádění předmětu Technika do škol (ŠVP, vybavení dílny, metodiky...) 

Přehled smluvního výzkumu řešeného v roce 2025 na PdF UP

Předmět smluvního výzkumu Odpovědný řešitel Zadavatel
Tvorba edukačních materiálů a aktivit v oblasti online bezpečnosti, mediální gramotnosti a AI prof. Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. Nadace O2
Provedení výzkumu zaměřeného na chování dětí na internetu prof. Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. CZ.NIC

Postup při realizaci smluvního výzkumu

Prvním krokem v procesu řešení jakéhokoli projektu na PdF UP je předložení projektového záměru. Anglická verze je k dispozici zde.

Vyplnění a předložení projektového záměru

Projektový záměr slouží k informování vedení fakulty o připravovaném smluvním výzkumu. Jeho cílem je umožnit vedení fakulty posoudit, zda výzkum odpovídá strategickým cílům fakulty a zda jej podpoří.

Projektový záměr, podepsaný žadatelem a vedoucím pracoviště, je nutné doručit na oddělení projektové podpory, které zajistí jeho předložení vedení fakulty k posouzení.


Rozhodnutí o podpoře záměru

Po předložení je projektový záměr posouzen odpovědnými vedoucími pracovníky a konečné rozhodnutí o jeho schválení náleží děkanovi fakulty, který rozhodne o podpoře záměru a udělení či neudělení souhlasu s přípravou oficiální smlouvy.


Příprava a podpis smlouvy

Smlouvu zpravidla podepisuje nejdříve strana zadavatele, následně je nutné ji předat na oddělení projektové podpory, které zajistí přípravu Formuláře žádosti o podpis smlouvy děkanem (tzv. košilky). Příslušný referent z tohoto oddělení následně košilku spolu se smlouvou předá na děkanát PdF UP k podpisu.


Evidence a uveřejnění smlouvy

Po podpisu smlouvy oběma smluvními stranami zajistí oddělení projektové podpory její zaevidování v Centrální evidenci smluv (CES). V případě zákonné povinnosti zajistí, ve spolupráci s klíčovým uživatelem fakulty, rovněž její uveřejnění v Registru smluv (RS).

 

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)