Zdraví není jen absence nemoci – taková je hlavní myšlenka 11. ročníku konference Den zdraví, který se uskutečnil na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Téma letošního ročníku „zdraví v holistickém pojetí“ zdůraznilo důležitost mezioborové spolupráce, role vzdělávání a aktivní účasti škol ve výchově ke zdraví.
Konferenci slavnostně zahájila její odborná garantka Michaela Hřivnová z katedry antropologie a zdravovědy PdF UP, v úvodu zdůraznila význam celostního pojetí: „Holistické pojetí zdraví se již po desetiletí ukazuje jako zásadní rámec pro porozumění komplexitě lidského bytí. Zdraví není pouhou absencí nemoci, nýbrž stavem plné tělesné, duševní, sociální, a eventuálně i spirituální pohody.“
Dopolední blok otevřeli žáci ZŠ Příkazy velikonočním pásmem, které navodilo příjemnou atmosféru. Následně zaznělo úvodní slovo děkana Pedagogické fakulty UP Vojtecha Regece a zástupců partnerských organizací. Poté již následovala prezentace Policie ČR věnovaná problematice bezpečnosti dětí v online prostředí, která přiblížila aktuální rizika kyberprostoru a možnosti prevence.
Příspěvek Aktivní škola představil iniciativy na podporu pohybu v prostředí základních škol. Vystoupení věnovaná fyzickému zdraví doplnila přednáška Prevence rakoviny: Naděje a realita, která nabídla pohled na současné možnosti prevence onkologických onemocnění. Tematickou pestrost dále obohatily vstupy zaměřené na fungování komunitních a terapeutických služeb, například příspěvek o spolupráci terénní sociální služby a zdravotnického zařízení v péči o duševní zdraví dětí během hospitalizace.
V odpoledním programu pak vystoupili odborníci s příspěvky zaměřenými na psychoterapii v léčbě obezity, problematiku závislostního chování u vysokoškolských studentů nebo prevenci užívání nikotinu prostřednictvím nového vzdělávacího webu pro učitele. Nechyběly ani inspirativní příspěvky týkající se výuky výchovy ke zdraví a možností, jak ji interaktivně implementovat do školní praxe.
V tomto kontextu je třeba především zmínit prezentaci návrhu kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství výchovy ke zdraví, kterou s Michaelou Hřivnovou přednesla Pavla Dobešová, rovněž z katedry antropologie a zdravovědy. „Učitelé by měli být nejen nositeli znalostí, ale i mentory v oblasti životní rovnováhy, péče o sebe sama a schopnosti rozpoznat rizikové faktory v chování žáků. Právě proto je tak důležité jasně definovat kompetence, které by měli absolventi tohoto studia ovládat,“ uvedla Hřivnová s důrazem na praktické uplatnění těchto kompetencí ve školním prostředí.
Zájemci o problematiku výchovy ke zdraví a zdravého životního stylu se zároveň už mohou těšit na 11. ročník konference Vánoce a zdraví, která je plánována na 10. prosince 2025.