Didaktika informatiky a digitálních technologií
Studijní program Didaktika informatiky a digitálních technologií má poskytnout vědecké vzdělání potřebné pro výzkum v oblasti výuky informatiky a digitálních technologií a informatizace poznávacího procesu. Má připravit odborníky pro samostatnou tvůrčí práci a pedagogický výzkum softwarových prostředí, nástrojů, obsahů, forem, metod a potřeb školní informatiky ve všech stupních vzdělání.
Jeho náplní je prioritně celý proces výuky realizovaný v oborech informatika a částečně informační a komunikační či digitální technologie, přičemž součástí jsou i přesahy (a také odlišnosti) do pedagogiky, technologie vzdělávání a dalších oborových didaktik. Zabývá se tedy procesem výuky realizovaným v těchto předmětech na základních, středních a vysokých školách.
Absolvent studijního programu bude schopen posoudit efektivitu současných forem vzdělávání v souvislosti s aktuálním technologickým vývojem sdílení informací a soustředí se na rozvoj výukových technologií, které umožní zpřístupnit vzdělávaným relevantní informace, to vše i v dlouhodobější perspektivě. Absolvent na výzkumném základě koncipuje optimální zapojení moderních technologií do edukace (a to jak z pohledu teoretického, tak i z hlediska praktického využití), stanovuje podobu rozvoje kompetencí žáků v oblasti práce s informacemi, s digitálními technologiemi a také směr rozvoje informatického myšlení žáků tak, aby měli možnost uplatnění v informační společnosti v průběhu celého života.
Forma studia | prezenční, kombinovaná |
Standardní doba studia | 4 roky |
Podmínky k přijetí ke studiu
- Úspěšné absolvování navazujícího magisterského studia nebo magisterského studia v programech úzce souvisejících s programem DSP:
- učitelství informatiky nebo digitálních technologií,
- informatika,
- učitelství technické a informační výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol,
- učitelství nebo inženýrského informaticky orientovaného studia.
- Úspěšné vykonání přijímací zkoušky.
Požadavky přijímací zkoušky
- Aktivní znalost jednoho cizího jazyka (doporučená úroveň B1–B2); znalost anglického jazyka je výhodou.
- Orientace v oborovém základu informatiky a jejích aplikací s ohledem na využití ve vzdělávání.
- Předložení tezí projektu připravované disertační práce.
- Prokázání předpokladů pro vědeckou práci v oboru a nezbytné jazykové kompetence.
- V případě, že uchazeč již publikoval odborné práce, případně realizoval výzkum, předloží i soupis publikační činnosti a výzkumných aktivit.
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů
Studijní plán je tvořen 5 povinnými předměty (každý za 7 kreditů, tj. celkem 35 kreditů) a 3 povinně volitelnými předměty (každý za 7 kreditů, tj. celkem 21 kreditů), které si student volí v souladu se zaměřením své disertační práce.
Dále náplň studijního plánu tvoří pedagogické aktivity – výuka studenta (každá za 7 kreditů, tj. celkem 14 kreditů), absolvování zahraniční vědecko-výzkumné stáže (20 kreditů), plnění vědecké, publikační a tvůrčí činnosti (86 kreditů), dále obhajoba projektu disertační práce (10 kreditů), zpracování disertační práce (40 kreditů) a ostatní odborné aktivity (14 kreditů).
Povinné předměty
Kredity | |
Filozofické aspekty edukace | 7 |
Psychologické aspekty edukace | 7 |
Teorie a metodologie vědy | 7 |
Kurikulum informatiky a digitálních technologií | 7 |
Cizí jazyk | 7 |
Celkem povinné předměty | 35 |
Povinně volitelné předměty
Studenti si z níže uvedené nabídky vybírají 3 předměty korespondující se zaměřením jejich disertační práce. Za absolvování získají 21 kreditů.
Kredity | |
Paradigmata v didaktice informatiky | 7 |
Specifika plně elektronických forem vzdělávání | 7 |
Virtualizace hardwarové vrstvy rozlehlých infrastruktur a sítí | 7 |
Bezpečnost v digitálním prostředí | 7 |
Kompendium informatiky | 7 |
Reprezentace znalostí, analýza postojů a nálad na sociálních sítích | 7 |
Metody strojového učení | 7 |
Internetové aplikace a algoritmy | 7 |
Implementace digitálních technologií v rámci výuky STEM | 7 |
Projektování a realizace rozvoje informatického myšlení v mateřských školách a na 1. st. základních škol | 7 |
Digitální technologie ve vzdělávání | 7 |
Specifika utváření digitálních kompetencí žáků ve středním odborném vzdělávání | 7 |
Učitel informatiky a digitálních technologií | 7 |
Metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu a možnosti jejich aplikace ve statistických systémech | 7 |
Informace ve vědě a vědecká komunikace | 7 |
Projekt a projektové řízení ve vědě | 7 |
Celkem povinně volitelné předměty | 21 |
Oborová rada
Předseda oborové rady:
prof. PhDr. et PaedDr. Jiří Dostál, Ph.D.
Interní členové:
doc. PhDr. Miroslav Chráska, Ph.D.
prof. PhDr. Milan Klement, Ph.D.
doc. PhDr. Vojtech Regec, Ph.D.
prof. Ing. Čestmír Serafín, Dr.
doc. RNDr. Petr Šaloun, Ph.D.
Externí členové:
doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc., Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha
doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D., Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D., MBA, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita, Ostrava
doc. RNDr. Gabriela Lovászová, PhD., Fakulta prírodných vied, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Nitra
prof UR. dr. hab. Wojciech Walat, Faculty of Pedagogy, University of Rzesów, Rzesów