Tematické okruhy kvalifikačních prací (AR 2025/2026)
Berte na vědomí, že se jedná o tematické okruhy, nikoliv o přesné názvy kvalifikačních prací. Student*ka může potenciální/mu vedoucí/mu navrhnout také vlastní téma kvalifikační práce v rámci jeho/její odborného zaměření.
Kontaktujte potenciální/ho vedoucí/ho práce s konkrétní představou o zaměření kvalifikační práce (využijte přiložené prezentace se základními informacemi):
doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.
- Lidské tělo v sociokulturních souvislostech, event. v přímé vazbě na edukaci
- Zdraví a nemoc v sociokulturních souvislostech, event. v přímé vazbě na edukaci
- Sexualita člověka v sociokulturních souvislostech, event. v přímé vazbě na edukaci
- Výživa člověka v sociokulturních souvislostech, event. v přímé vazbě na edukaci
- Životní styl ve specifických sociálních/kulturních komunitách, event. v přímé vazbě na edukaci
- Multikulturalismus současné společnosti v pedagogicko-didaktických souvislostech
- Multikulturní ošetřovatelská péče, event. v přímé vazbě na edukaci
- Problematika zdravotnické prevence, event. v přímé vazbě na edukaci
- Problematika didaktické transformace učiva zdravotně-preventivních předmětů – ve vazbě na profilaci studenta
- Volné téma – v souladu s odbornou profilací studenta (po domluvě)
Mgr. Pavla Dobešová, Ph.D.
- Umělá inteligence ve Výchově ke zdraví
- Využití moderních technologií v oblasti ochrany a podpory zdraví
- Digitální wellbeing ve Výchově ke zdraví
- Nové trendy a technologie ve výuce tematického okruhu Osobní bezpečí za mimořádných událostí a v souvislosti s obranou státu podle RVP ZV 2025
- Inovativní výukové přístupy a technologie v okruhu Ochrana a podpora zdraví/Denní režim/Osobní bezpečí podle RVP ZV 2025
doc. Mgr. Michaela Hřivnová, Ph.D.
- Výzkum realizovaného kurikula ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví – v jednotlivých krajích ČR (pro více studentů)
- Výzkum projektového kurikula výchovy ke zdraví ve vzdělávacím systému v evropských zemích
- Výzkum projektového kurikula výchovy ke zdraví ve vzdělávacím systému v mimoevropských zemích
- Aktivizační výukové metody ve Výchově ke zdraví – výběr jednotlivých tematických celků (pro více studentů)
- Analýza a evaluace příprav na vyučovací jednotku u pedagogů VZ
- Specifika hodnocení a známkování ve výchově ke zdraví (z pohledu pedagoga × žáků × rodičů)
- Otevřené vyučování ve výchově ke zdraví (analýza exkurzí, stáží, besed, … v edukační realitě ISCED 2 či ISCED 3)
- Kompetenční rámec profilu absolventa učitelství – specifikace pro vzdělávací program Výchova ke zdraví
- Příprava vedení škol / učitelů pro revidované kurikulum RVP ZV za oblast Člověk, zdraví a bezpečí, resp. obor Výchova ke zdraví a bezpečí
- Projekt Zdravá třída Olomouckého kraje – návrh mikroaktivit podporujících zdraví
PaedDr. Mgr. Marie Chrásková, Ph.D.
- Analýza možností školního stravování s ohledem na optimální výživu žáků jako protektivního faktoru zdraví a prevence neinfekčních epidemií – přehledová studie
- Úloha veřejného zdravotnictví v prevenci neinfekčních epidemií obyvatelstva ČR – přehledová studie
- Vývoj kurikula výchovy k podpoře zdraví v ČR a ve vybraných evropských zemích (případně v celosvětovém kontextu) – přehledová studie
- Měření postojů žáků 2. stupně základních škol/žáků středních škol/studentů vysokých škol k pojmům spojeným s podporou zdraví a protektivními a rizikovými faktory životního stylu (formou sémantického diferenciálu)
- Analýza úrovně zdravotní gramotnosti u žáků vybraných středních škol/studentů vybraných vysokých škol (zpracování primárních dat)
- Analýza úrovně zdravotní gramotnosti u studentů prvních/absolventských ročníků pedagogických fakult (zpracování primárních dat)
PaedDr. Martin Knytl, Ph.D., MBA, MCS
- Problematika závislostního chování – prevalence, prevence ad. (dle vybrané formy chování a cílové skupiny)
- Rizikové chování „offline“/„online“ (vybraný jev a cílová skupina)
- Digitální zdraví, digitální rodičovství (možná rizika a možnosti rozvoje/podpory)
- Vybraná témata z oblasti osobního bezpečí či bezpečné školy
- Sexuální zdraví/chování/gramotnost generace mileniálů/Z/alfa (či jiné cílové skupiny)
- Zátěž a stres pedagogů/žáků/studentů v procesu sekundárního/terciárního vzdělávání
- Potřeby učitelů ve výuce vybraných témat Výchovy ke zdraví a bezpečí
- Využití digitálních technologií ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví a bezpečí
doc. PhDr. Lucie Sikorová, Ph.D.
- Analýza hodnoticích postupů během studia zdravotnických programů
- Hodnocení vzdělávacího prostředí ve zdravotnických profesích
- Validace hodnoticího nástroje k hodnocení vzdělávacího prostředí
- Hodnocení spokojenosti studentů zdravotnických programů a jejich sebevědomí při vzdělávání
- Hodnocení pracovní spokojenosti u pedagogů zdravotnických oborů
- Validace nástroje k hodnocení efektivity výukové metody simulace
- Hodnocení kvality pracovního prostředí a pracovní well-being pedagogů středních škol
- Validace nástroje k sebehodnocení kompetencí klinických pedagogů v ošetřovatelství
- Validace měřicího nástroje pro hodnocení zdravotní gramotnosti související s fyzickou aktivitou
- Analýza sebehodnocení profesních kompetencí učitelů zdravotnických oborů
PhDr. Tereza Sofková, Ph.D.
- Somatologie a její hodnocení žákovských znalostí výsledků vyučování
- Didaktické metody ve výuce předmětu somatologie
- Zdravotní gramotnost v kontextu životního stylu u žáků, studentů a pedagogů
- Kvalita života pedagogů v kontextu délky praxe
- Postura ve vztahu k pohlaví, věku a exogenním faktorům
- Ergonomie sezení ve výchovně-vzdělávacím procesu na základních školách
- Biologický věk u žáků na základní škole
- Somatodiagnostika v intervenčních programech na podporu zdraví
Mgr. Jiří Svoboda
- Souvislosti pohybové aktivity a nutričního chování u adolescentů (dětí, seniorů) a jejich dopady na zdraví
- Copingové strategie dětí, adolescentů, dospělých, seniorů a jejich dopad na wellbeing
- Nutriční chování žáků sportovních tříd
- Nutriční chování (užívaní suplementů) u sportující mládeže, dospělých
- Problematika excesivního cvičení u dospívajících
- Virtuální cvičení (pohybová aktivita) u dětí a mládeže
RNDr. Kristína Tománková, PhD.
- Somatický vývoj žáka mladšího/staršího školního veku
- Držení těla u žáků základních škol/středních škol
- Držení těla u učitelů
- Patologie chodidla u dětí mladšího/staršího školního veku
- Patologie chodidla u učitelů
- Prevence psychického vyčerpání u učitelů středních zdravotnických škol
- Stres v profesi učitele
Důležité termíny pro zpracování podkladu kvalifikační práce (AR 2025/2026)
Vložení podkladu pro zadání kvalifikační práce do systému IS/STAG:
- nejpozději do 28. 2. 2026;
- platné pro studenty 2. ročníku bakalářského studia (VZ) a studenty 1. ročníku navazujícího magisterského studia (UVZ, UOPZŠ, UZPPŠ).
Odevzdání schváleného podkladu pro zadání kvalifikační práce na Studijní oddělení PdF UP:
- nejpozději do 21. 3. 2026 v tištěné podobě;
- platné pro studenty 2. ročníku bakalářského studia (VZ) a studenty 1. ročníku navazujícího magisterského studia (UVZ, UOPZŠ, UZPPŠ).
Termíny odevzdání kvalifikačních prací (AR 2025/2026)
Mezní termíny pro odevzdání kvalifikačních prací (viz Harmonogram akademického roku 2025/2026):
- pro zimní termín obhajoby kvalifikační práce: 3. 12. 2025 do 12:00
- pro jarní termín obhajoby kvalifikační práce: 23. 4. 2026 do 12:00
- pro podzimní termín obhajoby kvalifikační práce: 18. 6. 2026 do 12:00