Projektovou podporu na fakultě zajišťují následující oddělení děkanátu:
Oddělení pro vědu, výzkum a doktorská studia (VaV) se věnuje podpoře v oblasti vědecko-výzkumných projektů. Zaměřuje se jak na soutěžní grantová schémata v rámci České republiky (GA ČR, TA ČR), tak i na vnitřní fakultní podporu (IGA, Grantový fond děkana, Juniorské granty). Významnou součástí agendy jsou mezinárodní programy jako Horizont Evropa, Kreativní Evropa či program Digitální Evropa, které podporují excelenci ve výzkumu a mezinárodní spolupráci.
Oddělení projektové podpory (OPP)poskytuje podporu v oblasti vzdělávacích, rozvojových, infrastrukturálních projektů a také v rámci smluvního výzkumu. Tyto projekty jsou financovány zejména z evropských operačních programů (OP JAK, OP TAK), mezinárodních grantových programů (Interreg, Visegrádský fond, Fondy EHP a Norska) či prostřednictvím národních a regionálních dotačních titulů (programy ministerstev, krajů, obcí).
Za podávání žádostí do dotačních programů a za související agendu jsou na naší fakultě odpovědná příslušná pracoviště dle schématu Oddělení projektové podpory zde.
PdF UP plánuje proces podávání projektových záměrů digitalizovat, na podzim 2025 očekáváme spuštění nového systému.
Aktuální výzvy
Grantový fond děkana PdF UP
do 29.10.2025 mohou žadatelé podávat projektové záměry, které rozvíjí vědecké poznání a excelenci ve vědecko-výzkumné činnosti PdF UP. Více zde.
Kreativní Evropa - Media Literacy
do 11.3.2026 mohou žadatelé podávat projektové záměry v oblasti mediální gramotnosti/výchovy. Více zde.
Informace z EU
Evropská unie připravuje nový víceletý finanční rámec pro období 2028–2034, který přinese nové programy, a klade si za cíl zjednodušení pravidel a větší flexibilitu. Jednou z hlavních novinek je vznik Evropského fondu pro konkurenceschopnost, který bude klíčovým nástrojem pro podporu investic do strategických odvětví. Fond propojí několik současných programů EU, například LIFE, Program pro jednotný trh, EU4Health, Kosmický program Unie, Evropský obranný fond, Digitální Evropu nebo InvestEU. Samostatně zůstane program Horizont Evropa, jehož rozpočet se má výrazně navýšit, a také program Spravedlnost, zaměřený na podporu spolupráce v justici. V oblasti kultury a občanské společnosti se počítá se vznikem programu AgoraEU, který sloučí současné programy Kreativní Evropa a Občané, rovnost, práva a hodnoty (CERV). Program Erasmus+ se nově rozšíří o činnosti Evropského sboru solidarity.
Interní grantové programy:
Studentská soutěž IGA
IGA je soutěž na podporu projektů specifického vysokoškolského výzkumu prováděného studenty doktorského nebo magisterského studijního programu na Univerzitě Palackého v Olomouci.
Aktuální informace a potřebné formuláře naleznete na stránkách Projektového servisu UP zde.
Přehled projektů Studentské grantové soutěže IGA na Pdf UP:
Aktuálně řešené projekty:
Číslo projektu
Řešitel
Název projektu
IGA_PdF_2025_001
Mgr. Jakub Vávra, Ph.D.
Psychofyziologické a terapeutické aspekty dramaterapie
IGA_PdF_2025_002
Mgr. Křivánková
Učitelské kompetence a směřování vzdělávání ve vazbě na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství
IGA_PdF_2025_003
Mgr. Kolaříková
Metakognitivní strategie při řešení úloh z teorie grafů
IGA_PdF_2025_004
Mgr. Kadlec
Vizuální obraz jako prostředek pro rozvoj edukace, imaginace a poznání
IGA_PdF_2025_005
Mgr. Skoupá
Sebehodnocení studentů z hlediska připravenosti na profesi učitele
IGA_PdF_2025_006
Mgr. Krákora, Ph.D.
Výchova k občanství a občanská participace v době První československé republiky (1918-1938)
IGA_PdF_2025_007
DR HAB. Szcześniak
Implicitní učení a nenápadné formulaické výrazy
IGA_PdF_2025_009
Mgr. Žišková
Rozvoj čtenářské gramotnosti v pregraduální přípravě učitelů 1. stupně základní školy v ČR
IGA_PdF_2025_012
Mgr. Komínek
Strategie objektového vyučování a možnosti jejího využití ve vzdělávání žákův elementárním školství a v oblasti středoškolského vzdělávání
IGA_PdF_2025_013
PhDr. Kvintová, Ph.D.
Vybraná témata psychologického výzkumu z oblasti pedagogické psychologie
IGA_PdF_2025_016
Mgr. Mráz
Teorie a praxe v užitém umění a vzdělávání
IGA_PdF_2025_019
Mgr. Šindelková
Tzv. netradiční metody ve výuce českého jazyka
IGA_PdF_2025_020
Mgr. Müller, Ph.D.
Expresivně terapeutické přístupy v kontextu vybraných diagnostických skupin
IGA_PdF_2025_022
prof. Mgr. Vitásková, Ph.D.
Výzkum fatických, řečových, fonačních a kognitivních deficitů v kontextu moderní logopedické diagnostiky a terapie u dospělých
IGA_PdF_2025_024
Mgr. Tvarůžková
Možnosti podpory a rozvoje sexuality žen s mentálním postižením v pobytových zařízeních sociálních služeb
IGA_PdF_2025_025
Mgr. et Mgr. Boček Ronovská, Ph.D.
Inovativní transformace expresivně somatických a wellbeingových aktivit do vzdělávání za účelem rozvoje klíčových kompetencí pro 21. století
IGA_PdF_2025_027
Mgr. Polínek, Ph.D.
Efektivita a význam vybraných specifických přístupů a intervencí u jedinců nejen s problémovým chováním jako nástrojů rozvoje osobnosti směrem k posilování inkluze a jejich specifika v českém prostředí.
IGA_PdF_2025_028
Mgr. Růžičková, Ph.D.
Podpora osob s těžkým zrakovým postižením prostřednictvím speciálního pedagoga – tyflopeda
IGA_PdF_2025_029
MgA. Pařízková
Facilitátoři kreativity: Analýza vlivu zkušeností s tvůrčím psaním u vyučujících 2. stupně základních škol na tvořivé psaní žáků
IGA_PdF_2025_030
Mgr. Vaňková, Ph.D.
Proces adaptace na povinné školní vzdělávání z pohledu vývoje exekutivních funkcí a úrovně motoriky žáka – pilotní longitudinální výzkumné šetření
IGA_PdF_2025_031
doc. Mgr. Šobáňová, Ph.D.
Imerzivní technologie v kontextu umění nových médií a výchovy uměním
IGA_PdF_2025_032
Mgr. Smrčková
Tvorba systematických a scoping review v pedagogice a uměleckých terapií
IGA_PdF_2025_034
Mgr. Nocar, Ph.D.
Inovativní přístup k přípravě budoucích učitelů matematiky v éře umělé inteligence
IGA_PdF_2025_036
Mgr. et Mgr. Valchářová, Ph.D.
Zrušení odkladů školní docházky: Výzvy a obavy pedagogů v kontextu vzdělávací reformy
IGA_PdF_2025_037
Mgr. Šmída
Sociální pedagog a jeho přínos škole z perspektivy učitele
Realizované projekty:
Juniorské granty UP
Cílem soutěže o udělení Juniorského grantu je podpořit vybrané mladé akademické nebo vědecké pracovníky se zahraničními zkušenostmi při zakládání nových výzkumných skupin a laboratoří a při rozvinutí nezávislého vědeckého programu s cílem podpořit přípravu významného mezinárodního projektu (v rámci HORIZON EUROPE).
Aktuální informace a formuláře naleznete na stránkách Projektového servisu UP zde.
Transformations of Reading Experiences and Educational Potential of Contemporary Literature for Children and Youth in the Digital Age
Mgr. Milan Mašát, Ph.D., MBA, Ed.D.
2026-2028
Translational Research in Education – Applying Interdisciplinary Theories of Musicality in the Development of Self-help Interventions for Late Adolescents and Young Adults
Mgr. et Mgr. Tatiana Zbořilová, Ph.D.
2026-2028
Grantový fond děkana
Cílem Grantového fondu děkana je formou podpory vybraných výzkumných projektů pracovníků PdF UP rozvíjet vědecké poznání v oborech zájmu PdF UP, excelenci ve vědecko-výzkumné činnosti PdF UP a vytvořit podmínky pro přípravu významného domácího či mezinárodního vědecko-výzkumného projektu.
Přehled projektů Grantového fondu děkana na PdF UP:
Aktuálně řešené projekty:
Číslo
Název projektu
Řešitel
Doba řešení
GFD_PdF_2023_02
Žité zkušenosti se vzděláváním z pohledu studentů Univerzity Palackého v Olomouci, kteří mají speciální vzdělávací potřeby – kvalitativní studie na základě van Manenovy metodiky
Mgr. Bc. Ivana Grohmann, DiS., Ph.D.
03/2023-12/2025
GFD_PdF_2024_01
Subjektivní teorie technické tvořivosti učitelů primární školy
PhDr. Pavlína Částková, Ph.D.
01/2024-12/2025
GFD_PdF_2024_02
Sestavení a verifikace monotematického souboru textů s tematikou šoa
Mgr. Milan Mašát, Ph.D., MBA
01/2024-12/2025
GFD_Pdf_ 2025_01
On-line aplikace a možnosti jejich využití v kontextu rozvoje informatického myšlení žáků a studentů v experimentálním prostředí
Mgr. Tomáš Dragon, Ph.D.
01/2025-12/2027
GFD_Pdf_ 2025_02
Vybrané psychologické charakteristiky českých a čínských vysokoškolských studentů v kontextu aktivního a pasivního používání sociálních sítí
PhDr. Jana Kvintová, Ph.D.
01/2025-12/2027
GFD_Pdf_ 2025_03
Kompetence učitele 1. stupně základní školy v kontextu kurikulárního konstruktu primárního vzdělávání
doc. PhDr. Dominika Provázková Stolinská, Ph.D., MBA
01/2025-12/2027
GFD_Pdf_ 2025_04
Transformace pedagogického dědictví Marie Montessori v kontextu současných výzev předškolního vzdělávání: Teoretické a praktické implikace pro 21. století
Mgr. et Mgr. Kateřina Valchářová, Ph.D.
01/2025-12/2027
GFD_Pdf_ 2025_05
Využití simulací pro zlepšení porozumění pravděpodobnostním úlohám a stochastické povaze pravděpodobnosti
doc. RNDr. Tomáš Zdráhal, CSc.
01/2025-12/2027
Realizované projekty:
Číslo
Název projektu
Řešitel
Doba řešení
VaV_PdF_2022_04
Strukturní, morfologické a tlakové změny na chodidle v kontextu posturální stability u studentů se zrakovým a sluchovým postižením
RNDr. Kristína Tománková, Ph.D.
10/2022-09/2025
Národní grantové programy:
GA ČR
Grantová agentura České republiky (GA ČR)je organizační složkou státu, která poskytuje z veřejných prostředků účelovou podporu na projekty základního výzkumu. V rámci vyhlášených programů financuje vědecké projekty jak pro erudované vědce a týmy, tak pro mladé a začínající vědecké pracovníky.
Výzva: předpokládáme zveřejnění nové výzvy v únoru 2026
Artikulační poruchy – distorze hlásek u českých dětí: využití akustické, artikulační a percepční analýzy v logopedii, 23-05494S
Univerzita Karlova, Praha
prof. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.
2023–2025
Realizované projekty:
Název projektu
Hlavní příjemce
Hlavní řešitel na UP
Doba řešení
Kritická edice korespondence Bohuslava Martinů. Druhá část. Rodině, Franku Rybkovi a Karlu Šebánkovi
UP
prof. Mgr. MgA. Vít Zouhar, Ph.D.
2022–2024
Kritická edice korespondence Bohuslava Martinů – první část
UP
prof. Mgr. MgA. Vít Zouhar, Ph.D.
2018–2020
Teoretická východiska výuky českého znakového jazyka testovaná prostřednictvím kvantitativně lingvistických metod
UP
doc. Mgr. Jiří Langer, Ph.D.
2017-2020
Souborné vydání Bohuslava Martinů - 2. fáze
UP
prof. Mgr. MgA. Vít Zouhar, Ph.D.
2013-2019
TA ČR
Technologická agentura ČR (TA ČR) realizuje programy aplikovaného výzkumu, vývoje a inovací včetně programů pro potřeby státní správy, veřejných soutěží ve výzkumu, vývoji a inovacích na podporu projektů a zadávání veřejných zakázek.
Výzva: předpokládáme zveřejnění nových výzev v lednu 2026
Inovace uměleckého vzdělávání a podpora estetického vnímání žáků se zrakovým postižením prostřednictvím haptizace výtvarných děl pomocí 3D tištěných modelů,TQ23000224
UP
Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D.
2025 - 2028
Realizované projekty:
Název projektu
Hlavní příjemce
Hlavní řešitel na UP
Doba řešení
Aplikace pro rozvoj sociálních kompetencí osob se závislostí v kontextu indikace speciálně pedagogické a terapeutické intervence
UP
doc. Mgr. Michal Růžička, Ph.D.
2021-2023
Redukce informačního deficitu a rozvoj představivosti osob se zrakovým postižením prostřednictvím 3D modelů s auditivními prvky
UP
Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D.
2020-2023
Vývoj systému podpory implementace inovativní koncepce technického vzdělávání na základních školách v České republice.
UP
prof. PhDr.PaedDr. Jiří Dostál, Ph.D.
2020-2023
UPEDF - Universal Personal od SelfEducation and SelfDevelopment Framework application - výuková aplikace (platforma) pro zážitkové vzdělávání
UP
doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D., MBA
2020-2022
Diagnostická pomůcka pro speciální pedagogy – logopedy založená na technologii Eye Tracking.
UP
PhDr. Renata Mlčáková, Ph.D.
2020-2021
Online aplikace jako nástroj pedagogické diagnostiky a intervence v práci učitele mateřské školy s akcentem na školní připravenost
UP
prof. PhDr. Eva Šmelová, Ph.D.
2018-2021
Aplikace IT jako faktor individualizace a interaktivity v diagnostických přístupech hudební enkulturace
UP
prof. PaedDr. Jiří Luska, CSc.
2019-2021
Inteligentní databáze pro podporu rozvoje osob s poruchami autistického spektra či jiných skupin jedinců s postižením
UP
Mgr. Hana Karunová, Ph.D.
2019-2020
Rozvoj samostatného pohybu prostřednictvím taktilně-auditivních prostředků
UP
Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D.
2018-2020
Mezinárodní grantové programy:
Horizon Europe
Horizon Europe je rámcovým programem EU pro výzkum a inovace pro období 2021–2027. Program usnadňuje spolupráci a posiluje dopad výzkumu a inovací při vývoji, podpoře a provádění politik EU a zároveň řeší globální výzvy. Podporuje vytváření a lepší šíření vynikajících znalostí a technologií. Více o programu na webu zde. Základní informace ke stažení v brožuře zde.
EU Funding & Tenders Portal - portál pro podávání žádostí, kde jsou zveřejněny jednotlivé výzvy včetně kompletní dokumentace
GRADEduMath - GRADE-Evidence-Based Recommendations for Advancing Decision-Making and Educational Practice with focus on Mathematics, HORIZON-CL2-2025-01, HORIZON-RIA, number: 101288217
UP
PhDr.Mgr. Miloslav Klugar, Ph.D.
podáno, výsledky budou zveřejněny v lednu 2026
Kreativní Evropa
Kreativní Evropa je program Evropské unie na podporu kulturních a kreativních odvětví (scénická umění, výtvarné umění, literatura, hudba, film, televize, herní průmysl, kulturní dědictví ad.). Více na webu zde.
Program Digitální Evropa (DIGITAL) má za cíl napomoci digitální transformaci EU skrze podporu zavádění digitálních technologií napříč společností a zlepšení digitálních dovedností. Program Digitální Evropa je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu. Více o programu zde.
Výzva: výzvy jsou zveřejňovány ve Funding & Tenders Opportunitites Portálu Evropské Komise v části věnované programu Digitální Evropa zde.
Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).