O studiu
Studijní programy jsou koncipovány tak, aby vyhovovaly moderním trendům současné pedagogiky a vzdělávání učitelů. Důležitý akcent je kladen na nové pojetí profese učitele, které vyžaduje rozšíření a posílení klíčových kompetencí. Studenti jsou od samého počátku studia i v jeho průběhu v přímém kontaktu s dětmi předškolního věku nebo žáky mladšího školního věku prostřednictvím pedagogických praxí. Studenti se mohou zúčastňovat exkurzí, zahraničních pobytů, mají prostor pro tvůrčí, výzkumnou i publikační činnost. To vše umožňuje studentům propojit teorii s praxí, srovnávat a posléze využívat získané zkušenosti ve vlastní učitelské praxi.
Ve spolupráci s Centrem celoživotního vzdělávání pracoviště participuje na programech celoživotního vzdělávání, garantuje studium k rozšíření odborné učitelské kvalifikace a realizuje v rámci celoživotního vzdělávání kurzy k prohlubování znalostí z různých oblastí.
U uvedených studijních programů, které garantuje naše katedra, je zabezpečována výuka pedagogických disciplín a některých specifických oborových didaktik. Katedra také garantuje a metodicky zabezpečuje všechny typy pedagogických praxí.
Na výuce studentů našich garantujících oborů a programů se spolupodílejí pedagogové i z jiných kateder Pedagogické fakulty UP, kteří vyučují další specifické disciplíny například z oblasti českého jazyka, cizích jazyků, matematiky, výchov (hudební, výtvarné, technické a informační) atd. Do výuky vstupují také zkušení odborníci z pedagogické praxe. Spolupracujeme nejen s fakultními školami, ale také s dalšími základními školami, vybranými alternativními školami i s Mezinárodní školou v Olomouci.
Studenti oboru Učitelství pro mateřské školy si vybírají cizí jazyk podle nabídky. Výběr cizího jazyka je limitován podmínkami fakulty a kapacitou studentů pro specifickou výuku cizích jazyků. Pro výuku jsou využívány moderně vybavené učebny i prostředí pedagogického terénu. V rámci spolupráce se zahraničními partnery probíhá také výuka studentů na krátkodobých i dlouhodbých pobytech v anglickém jazyce. Dlouhodobě se nám potvrzuje vysoká uplatnitelnost našich absolventů na trhu práce.
Bakalářské studium
Pracoviště garantuje tříleté bakalářské studium Učitelství pro mateřské školy v prezenční i kombinované formě.
Přijímací řízení pro studijní program Učitelství pro mateřské školy pro akademický rok 2024/2025:
Učitelství pro mateřské školy (Bc.) - SCIO test
Magisterské studium
Katedra primární a preprimární pedagogiky garantuje pětileté magisterské studium oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol v prezenční i kombinované formě.
Přijímací řízení pro studijní program Učitelství pro 1. stupeň ZŠ pro akademický rok 2024/2025:
Učitelství pro 1. stupeň ZŠ (Mgr.) - SCIO test
Individuální studijní plán
Podmínky pro absolvování předmětů v ISP na Katedře primární a preprimární pedagogiky
V souladu se Studijním a zkušebním řádem Univerzity Palackého v Olomouci ze dne 18. 12. 2018 a s účinností od 1. 9. 2019 pro posouzení žádosti studenta o studium formou individuálního studijního plánu je jednou z nutných podmínek podání písemné žádosti studenta na příslušném formuláři. Pro doporučující posuzování žádostí ze strany katedry jsou stanovená následující kritéria:
- sportovní či jiná reprezentace UP nebo České republiky;
- zahraniční studijní pobyty v rámci programu ERASMUS+ (řešení studijních problémů po návratu ze studijního pobytu);
- těhotenství, péče o dítě, mateřská dovolená;
- závažné sociální důvody (doložené - např. dočasná péče o osobu blízkou apod., nikoliv důvody finanční);
- závažné zdravotní důvody (doložené lékařským potvrzením); krátkodobý pracovní poměr ve školství pouze ve vztahu ke studovanému studijnímu programu (tj. pro programy učitelství U1STZŠ, UMŠ), a to následovně: výkon profese učitele v MŠ (pro studenty programu UMŠ) nebo výkon profese učitele na 1. stupni ZŠ (pro studenty programu a oboru U1STZŠ) doložený pracovní smlouvou nebo jiným platným dokumentem.
Při posuzování žádostí se bude přihlížet nejen k výše uvedeným kritériím, současně se bude brát zřetel na dosavadní studijní průměr a na celkový výsledek dosavadního studia studenta, který musí být v souladu s uvedeným Studijním a zkušebním řádem. Při předložení žádosti a v době trvání jejího vyřizování musí žadatel disponovat statutem studenta vysoké školy.
Všechny typy povinných pedagogických praxí jsou při absolvování předmětů v ISP pro studenty povinné v plném rozsahu.
Státní závěrečné zkoušky
Upozornění
Vážené studentky a studenti!
Pro zápis zápočtů z Diplomové práce (KPV/DPR@ nebo KPV/KDPR@) a Praxe k diplomové práci (KPV/PDP@ nebo KPV/KPDP@) je nutné, aby vždy vedoucí Vaší diplomové práce písemně oznámil/la koordinátorce Stagu paní Vlastě Gáborové (vlasta.gaborova@upol.cz), že Vám uděluje zápočty k těmto předmětům. Koordinátorka Stagu je pak oprávněna vložit tyto záznamy o splnitelnosti do systému Stag. Oznamte prosím tuto skutečnost vašemu vedoucímu DP/Vaší vedoucí DP a respektujte prosím tento postup, děkuji.
S pozdravem M. Rašková, garantka stud. programu U1ST
Okruhy ke státní závěrečné zkoušce
Učitelství pro mateřské školy (nová akreditace KPV/PPED@)
Okruhy ke SZZ programu Učitelství pro MŠ
Učitelství pro mateřské školy
Okruhy ke SZZ programu Učitelství pro MŠ - pedagogika předškolního věku
Okruhy ke SZZ programu Učitelství pro MŠ – předmět Základy psychologie
Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika
Okruhy ke SZZ programu Učitelství pro MŠ a speciální pedagogika - pedagogika předškolního věku
Okruhy ke SZZ programu Učitelství pro MŠ a speciální pedagogika – předmět Základy psychologie
Učitelství pro 1. stupeň ZŠ (dobíhající akreditace)
Okruhy ke SZZ z Pedagogiky a psychologie pro 1. stupeň ZŠ 2022/2023 (PS i KS, Mgr., pětiletý)
Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika
Okruhy ke SZZ z Pedagogiky a psychologie pro 1. stupeň ZŠ 2022/2023 (PS i KS, Mgr., pětiletý)
Učitelství pro 1. stupeň ZŠ (nová akreditace - KPV/ SZZP@) + Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika (nová akreditace - KPV/SZZPŠ)
Inovované okruhy ke SZZ z pedagogiky a psychologie pro 1. stupeň ZŠ - pedagogika
Inovované okruhy ke SZZ z pedagogiky a psychologie pro 1. stupeň ZŠ - psychologie
Témata závěrečných prací
doc. PhDr. Dominika PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Ph.D., MBA
Pedagogická komunikace:
Motivace jako prostředek k podpoře učení
Vybrané motivační strategie ve výuce na primární škole
Uplatňování prvků zážitkové pedagogiky ve vyučování
Alternativní školství:
Waldorfská pedagogika – mýty a fakta
Waldorfská pedagogika očima rodičů
Možnosti začleňování prvků lesní a venkovní pedagogiky do předškolního vzdělávání ve státních školách
Jenský plán jako inspirace pro malotřídní školu
Přípravná třída jako prostředí podporující rozvoj dítěte před vstupem do povinného vzdělávání
Málotřídní školství:
Komunitní aspekty málotřídní školy
Význam malotřídní školy pro život v obci
Doc. PaedDr. Miluše Rašková, Ph.D.
Problematika v oblasti učení o přírodě a společnosti v MŠ a na 1. stupni ZŠ
Výchova ke zdraví u dětí předškolního a mladšího školního věku
Puberta v učivu žáků primární školy a připravenost v profesi učitele
Didaktické aspekty vyučování na 1. stupni ZŠ
Výchovné aspekty vyučování na 1. stupni ZŠ
Mgr. Bc. Marcela Otavová, Ph.D.
Integrovaný přírodovědný základ diplomové práce
Realizace badatelsky orientované výuky v přírodovědě 5. ročníku ZŠ
Aktivizující metody ve výuce prvouky na málotřídní škole
Aktivizující metody a strategie ve výuce přírodovědy v 5. ročníku ZŠ
Metodické zpracování ekosystému pole v integrované tematické výuce
Plánování projektové výuky ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
Využití zážitkové pedagogiky v oblasti environmentální výchovy na 1. stupni ZŠ
Integrovaná tematická výuka na 1. stupni ZŠ
Realizace přírodovědných projektů v primárním vzdělávání
Badatelsky orientovaná výuka na 1. stupni základní školy
Závěrečné práce
Aktivizační metody a strategie ve výuce prvouky ve 3. ročníku ZŠ
Skupinová práce ve výuce přírodovědy na málotřídní škole
Počáteční čtení a psaní, rozvoj předpokladů pro budoucí čtení a psaní
Bakalářské práce
Připravenost dětí na zahájení povinné školní docházky v oblasti grafomotoriky a zrakové
percepce
Rozvoj grafomotoriky u dětí v předškolním věku
Pedagogická diagnostika
Diplomová práce
Vliv asistenta pedagoga na klima školní třídy prvního stupně základní školy DP
Management třídy v 5. ročníku základní školy
Adaptace žáků 1. ročníku na školní prostředí
Adaptace dětí při nástupu do mateřské školy
Oblast rozvoje řeči – spolupráce preprimárního pedagoga a speciálního pedagoga
BP Vliv speciálně pedagogické podpory na připravenost dětí k zahájení školní docházky
Primární pedagogika a preprimární pedagogika
Bakalářská práce Montessori pedagogika v předškolním věku
Diplomová práce
Vliv zapojení rodičů do školních záležitostí na chování a vzdělávání jejich dětí
Role primárního pedagoga v edukaci žáka-cizince
Naplňování průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova prostřednictvím prožitkových
třídnických hodin na 1. stupni ZŠ
Doc. PhDr. Ludmila Miklánková, Ph.D.
Komparace pohybové aktivity žáků 1. stupně základní školy v kontextu environmentálních podmínek.
Pohybové dovednosti žáka 1. stupně ZŠ v kontextu úrovně exekutivních funkcí
Srovnání úrovně primárních pohybových schopností dětí v mladším školním věku mezi ČR a Německem
Vyučovací hodina TV na 1. stupni ZŠ z pohledu učitele a žáka
Vztah žáka primárního stupně školy k tělesné výchově v kontextu úrovně jeho motoriky
Rámcová témata:
Úroveň motoriky dětí předškolního věku v regionech České republiky (Bc.)
Vztah mezi úrovní motoriky dítěte a jeho připraveností na povinnou školní docházku (Mgr. nav.)
Mgr. Alena Vavrdová, Ph.D.
Diplomové práce
Využití regionálních prvků v práci učitele primární školy
Problémy dětí cizinců v české primární škole
Spolupráce muzea a školy při poznávání region
Znalosti žáků o svém regionu-Vyškovsko
Učivo o hradech jako součást učiva vlastivědy se zaměřením na Moravu.
Bakalářské práce
Děti cizinců v MŠ.
Závěrečné práce
Využití regionálních prvků ve výuce vlastivědy na 1. st. ZŠ.
Mgr. Zdeněk Rechtik, Ph.D.
Úroveň hrubé motoriky u dětí v předškolním věku
Manipulační a lokomoční dovednosti u dětí v mateřské škole
Manipulační a lokomoční dovednosti u dětí na prvním stupni základní školy
Úroveň hrubé motoriky u žáků na prvním stupni základní školy
Úroveň motorických dovedností žáků 1. stupně ZŠ
Matematické dovednosti v kontextu úrovně motoriky žáků primárního stupně elementární školy
Vybrané kognitivní schopnosti ve vztahu k úrovni motoriky žáků prvního stupně základních škol
Srovnání pohybové aktivity a úrovně fundamentálních pohybových dovedností u pravidelně sportujících a nesportujících žáků 1. stupně ZŠ
Interakční styl učitele v rámci tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ
Využití škály spokojenosti při hodnocení výuky tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ
Mgr. Soňa Divilová, Ph.D.
Komunikace a spolupráce mezi rodinou a MŠ
Vzájemná spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga v předškolním vzdělávání
Sebereflexe v práci učitele MŠ
Problematika zdraví v MŠ