O studiu

Studijní programy jsou koncipovány tak, aby vyhovovaly moderním trendům současné pedagogiky a vzdělávání učitelů. Důležitý akcent je kladen na nové pojetí profese učitele, které vyžaduje rozšíření a posílení klíčových kompetencí. Studenti jsou od samého počátku studia i v jeho průběhu v přímém kontaktu s dětmi předškolního věku nebo žáky mladšího školního věku prostřednictvím pedagogických praxí. Studenti se mohou zúčastňovat exkurzí, zahraničních pobytů, mají prostor pro tvůrčí, výzkumnou i publikační činnost. To vše umožňuje studentům propojit teorii s praxí, srovnávat a posléze využívat získané zkušenosti ve vlastní učitelské praxi.

Ve spolupráci s Centrem celoživotního vzdělávání pracoviště participuje na programech celoživotního vzdělávání, garantuje studium k rozšíření odborné učitelské kvalifikace a realizuje v rámci celoživotního vzdělávání kurzy k prohlubování znalostí z různých oblastí.

U uvedených studijních programů, které garantuje naše katedra, je zabezpečována výuka pedagogických disciplín a některých specifických oborových didaktik. Katedra také garantuje a metodicky zabezpečuje všechny typy pedagogických praxí.

Na výuce studentů našich garantujících oborů a programů se spolupodílejí pedagogové i z jiných kateder Pedagogické fakulty UP, kteří vyučují další specifické disciplíny například z oblasti českého jazyka, cizích jazyků, matematiky, výchov (hudební, výtvarné, technické a informační) atd. Do výuky vstupují také zkušení odborníci z pedagogické praxe. Spolupracujeme nejen s fakultními školami, ale také s dalšími základními školami, vybranými alternativními školami i s Mezinárodní školou v Olomouci.

Studenti oboru Učitelství pro mateřské školy si vybírají cizí jazyk podle nabídky. Výběr cizího jazyka je limitován podmínkami fakulty a kapacitou studentů pro specifickou výuku cizích jazyků. Pro výuku jsou využívány moderně vybavené učebny i prostředí pedagogického terénu. V rámci spolupráce se zahraničními partnery probíhá také výuka studentů na krátkodobých i dlouhodbých pobytech v anglickém jazyce. Dlouhodobě se nám potvrzuje vysoká uplatnitelnost našich absolventů na trhu práce.

Bakalářské studium

Pracoviště garantuje tříleté bakalářské studium Učitelství pro mateřské školy v prezenční i kombinované formě.

Přijímací řízení pro studijní program Učitelství pro mateřské školy pro akademický rok 2024/2025:

Učitelství pro mateřské školy (Bc.) - SCIO test

 

Magisterské studium

Katedra primární a preprimární pedagogiky garantuje pětileté magisterské studium oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol v prezenční i kombinované formě.

Přijímací řízení pro studijní program Učitelství pro 1. stupeň ZŠ pro akademický rok 2024/2025:

Učitelství pro 1. stupeň ZŠ (Mgr.) - SCIO test

 

Rigorózní řízení

Okruhy k rigoróznímu řízení

 

Více informací na webu fakulty

 

 

Individuální studijní plán

Podmínky pro absolvování předmětů v ISP na Katedře primární a preprimární pedagogiky

V souladu se Studijním a zkušebním řádem Univerzity Palackého v Olomouci ze dne 18. 12. 2018 a s účinností od 1. 9. 2019 pro posouzení žádosti studenta o studium formou individuálního studijního plánu je jednou z nutných podmínek podání písemné žádosti studenta na příslušném formuláři. Pro doporučující posuzování žádostí ze strany katedry jsou stanovená následující kritéria:

  • sportovní či jiná reprezentace UP nebo České republiky;
  • zahraniční studijní pobyty v rámci programu ERASMUS+ (řešení studijních problémů po návratu ze studijního pobytu);
  • těhotenství, péče o dítě, mateřská dovolená;
  • závažné sociální důvody (doložené - např. dočasná péče o osobu blízkou apod., nikoliv důvody finanční);
  • závažné zdravotní důvody (doložené lékařským potvrzením); krátkodobý pracovní poměr ve školství pouze ve vztahu ke studovanému studijnímu programu (tj. pro programy učitelství U1STZŠ, UMŠ), a to následovně: výkon profese učitele v MŠ (pro studenty programu UMŠ) nebo výkon profese učitele na 1. stupni ZŠ (pro studenty programu a oboru U1STZŠ) doložený pracovní smlouvou nebo jiným platným dokumentem.

Při posuzování žádostí se bude přihlížet nejen k výše uvedeným kritériím, současně se bude brát zřetel na dosavadní studijní průměr a na celkový výsledek dosavadního studia studenta, který musí být v souladu s uvedeným Studijním a zkušebním řádem. Při předložení žádosti a v době trvání jejího vyřizování musí žadatel disponovat statutem studenta vysoké školy.

Všechny typy povinných pedagogických praxí jsou při absolvování předmětů v ISP pro studenty povinné v plném rozsahu.

 

 

Státní závěrečné zkoušky

Upozornění

Vážené studentky a studenti!

Pro zápis zápočtů z Diplomové práce (KPV/DPR@ nebo KPV/KDPR@) a Praxe k diplomové práci (KPV/PDP@ nebo KPV/KPDP@) je nutné, aby vždy vedoucí Vaší diplomové práce písemně oznámil/la koordinátorce Stagu paní Vlastě Gáborové (vlasta.gaborova@upol.cz), že Vám uděluje zápočty k těmto předmětům. Koordinátorka Stagu je pak oprávněna vložit tyto záznamy o splnitelnosti do systému Stag. Oznamte prosím tuto skutečnost vašemu vedoucímu DP/Vaší vedoucí DP a respektujte prosím tento postup, děkuji.

S pozdravem M. Rašková, garantka stud. programu U1ST

 

Okruhy ke státní závěrečné zkoušce

Učitelství pro mateřské školy (nová akreditace KPV/PPED@)

Okruhy ke SZZ programu Učitelství pro MŠ

UMŠ profesní HV

UMŠ profesní TV

UMŠ profesní VV

 

Učitelství pro mateřské školy

Okruhy ke SZZ programu Učitelství pro MŠ - pedagogika předškolního věku

Okruhy ke SZZ programu Učitelství pro MŠ – předmět Základy psychologie

 

Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika

Okruhy ke SZZ programu Učitelství pro MŠ a speciální pedagogika - pedagogika předškolního věku
Okruhy ke SZZ programu Učitelství pro MŠ a speciální pedagogika – předmět Základy psychologie

 

Učitelství pro 1. stupeň ZŠ (dobíhající akreditace)

Okruhy ke SZZ z Pedagogiky a psychologie pro 1. stupeň ZŠ 2022/2023 (PS i KS, Mgr., pětiletý)

 

Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika

Okruhy ke SZZ z Pedagogiky a psychologie pro 1. stupeň ZŠ 2022/2023 (PS i KS, Mgr., pětiletý)

 

Učitelství pro 1. stupeň ZŠ (nová akreditace - KPV/ SZZP@) + Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika (nová akreditace - KPV/SZZPŠ)

Inovované okruhy ke SZZ z pedagogiky a psychologie pro 1. stupeň ZŠ - pedagogika

Inovované okruhy ke SZZ z pedagogiky a psychologie pro 1. stupeň ZŠ - psychologie

Seznam literatury ke SZZ

 

 

Témata závěrečných prací

doc. PhDr. Dominika PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Ph.D., MBA

Pedagogická komunikace:
Motivace jako prostředek k podpoře učení
Vybrané motivační strategie ve výuce na primární škole
Uplatňování prvků zážitkové pedagogiky ve vyučování

Alternativní školství:
Waldorfská pedagogika – mýty a fakta
Waldorfská pedagogika očima rodičů
Možnosti začleňování prvků lesní a venkovní pedagogiky do předškolního vzdělávání ve státních školách
Jenský plán jako inspirace pro malotřídní školu
Přípravná třída jako prostředí podporující rozvoj dítěte před vstupem do povinného vzdělávání

Málotřídní školství:
Komunitní aspekty málotřídní školy
Význam malotřídní školy pro život v obci

 

 

Doc. PaedDr. Miluše Rašková, Ph.D.


Problematika v oblasti učení o přírodě a společnosti v MŠ a na 1. stupni ZŠ
Výchova ke zdraví u dětí předškolního a mladšího školního věku
Puberta v učivu žáků primární školy a připravenost v profesi učitele
Didaktické aspekty vyučování na 1. stupni ZŠ
Výchovné aspekty vyučování na 1. stupni ZŠ

 

 

Mgr. Bc. Marcela Otavová, Ph.D.

Integrovaný přírodovědný základ diplomové práce
Realizace badatelsky orientované výuky v přírodovědě 5. ročníku ZŠ
Aktivizující metody ve výuce prvouky na málotřídní škole
Aktivizující metody a strategie ve výuce přírodovědy v 5. ročníku ZŠ
Metodické zpracování ekosystému pole v integrované tematické výuce

Plánování projektové výuky ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
Využití zážitkové pedagogiky v oblasti environmentální výchovy na 1. stupni ZŠ

Integrovaná tematická výuka na 1. stupni ZŠ
Realizace přírodovědných projektů v primárním vzdělávání
Badatelsky orientovaná výuka na 1. stupni základní školy

Závěrečné práce
Aktivizační metody a strategie ve výuce prvouky ve 3. ročníku ZŠ
Skupinová práce ve výuce přírodovědy na málotřídní škole
Počáteční čtení a psaní, rozvoj předpokladů pro budoucí čtení a psaní

Bakalářské práce
Připravenost dětí na zahájení povinné školní docházky v oblasti grafomotoriky a zrakové
percepce
Rozvoj grafomotoriky u dětí v předškolním věku
Pedagogická diagnostika

Diplomová práce
Vliv asistenta pedagoga na klima školní třídy prvního stupně základní školy DP
Management třídy v 5. ročníku základní školy
Adaptace žáků 1. ročníku na školní prostředí
Adaptace dětí při nástupu do mateřské školy
Oblast rozvoje řeči – spolupráce preprimárního pedagoga a speciálního pedagoga
BP Vliv speciálně pedagogické podpory na připravenost dětí k zahájení školní docházky
Primární pedagogika a preprimární pedagogika
Bakalářská práce Montessori pedagogika v předškolním věku

Diplomová práce
Vliv zapojení rodičů do školních záležitostí na chování a vzdělávání jejich dětí
Role primárního pedagoga v edukaci žáka-cizince
Naplňování průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova prostřednictvím prožitkových
třídnických hodin na 1. stupni ZŠ

 

Doc. PhDr. Ludmila Miklánková, Ph.D.


Komparace pohybové aktivity žáků 1. stupně základní školy v kontextu environmentálních podmínek.
Pohybové dovednosti žáka 1. stupně ZŠ v kontextu úrovně exekutivních funkcí
Srovnání úrovně primárních pohybových schopností dětí v mladším školním věku mezi ČR a Německem
Vyučovací hodina TV na 1. stupni ZŠ z pohledu učitele a žáka
Vztah žáka primárního stupně školy k tělesné výchově v kontextu úrovně jeho motoriky
Rámcová témata:
Úroveň motoriky dětí předškolního věku v regionech České republiky (Bc.)
Vztah mezi úrovní motoriky dítěte a jeho připraveností na povinnou školní docházku (Mgr. nav.)

 

 

Mgr. Alena Vavrdová, Ph.D.

Diplomové práce
Využití regionálních prvků v práci učitele primární školy
Problémy dětí cizinců v české primární škole
Spolupráce muzea a školy při poznávání region
Znalosti žáků o svém regionu-Vyškovsko
Učivo o hradech jako součást učiva vlastivědy se zaměřením na Moravu.

Bakalářské práce
Děti cizinců v MŠ.

Závěrečné práce
Využití regionálních prvků ve výuce vlastivědy na 1. st. ZŠ.

 

 

Mgr. Zdeněk Rechtik, Ph.D.


Úroveň hrubé motoriky u dětí v předškolním věku
Manipulační a lokomoční dovednosti u dětí v mateřské škole
Manipulační a lokomoční dovednosti u dětí na prvním stupni základní školy
Úroveň hrubé motoriky u žáků na prvním stupni základní školy
Úroveň motorických dovedností žáků 1. stupně ZŠ
Matematické dovednosti v kontextu úrovně motoriky žáků primárního stupně elementární školy
Vybrané kognitivní schopnosti ve vztahu k úrovni motoriky žáků prvního stupně základních škol
Srovnání pohybové aktivity a úrovně fundamentálních pohybových dovedností u pravidelně sportujících a nesportujících žáků 1. stupně ZŠ
Interakční styl učitele v rámci tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ
Využití škály spokojenosti při hodnocení výuky tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ

 

Mgr. Soňa Divilová, Ph.D.

Komunikace a spolupráce mezi rodinou a MŠ

Vzájemná spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga v předškolním vzdělávání

Sebereflexe v práci učitele MŠ

Problematika zdraví v MŠ

 

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)