Věda a výzkum na PdF

Oddělení pro vědu, výzkum a doktorská studia (VaV) poskytuje podporu akademickým pracovníkům a doktorandům při realizaci projektové činnosti, zajišťuje administraci rigorózního řízení, ve spolupráci s kanceláří děkana pak profesorských a habilitačních řízení a veškerou agendu Vědecké rady PdF UP.  

  • Propojuje výzkumníky, studenty a zaměstnance se zdroji, odbornými znalostmi a příležitostmi k podpoře inovací a objevů.
  • Zabývá se výzkumnými tématy a aktivně podporujeme výzkum v každé fázi.
  • Klade důraz na excelenci ve výzkumu, interdisciplinaritu znalostí a internacionalizaci výzkumu.
  • Podporuje spolupráci napříč obory a vytváří cesty k její transformaci do reálných řešení.
  • Posiluje výzkumnou komunitu, aby se vypořádala s výzvami a dosáhla smysluplného dopadu na místní i globální úrovni.
  • Je otevřeno spolupráci s globální komunitou.

Projektovou podporu na fakultě zajišťují následující oddělení děkanátu:

  • Oddělení pro vědu, výzkum a doktorská studia (VaV) se věnuje podpoře v oblasti vědecko-výzkumných projektů. Zaměřuje se jak na soutěžní grantová schémata v rámci České republiky (GA ČR, TA ČR), tak i na vnitřní fakultní podporu (IGA, Grantový fond děkana, Juniorské granty). Významnou součástí agendy jsou mezinárodní programy jako Horizont Evropa, Kreativní Evropa či program Digitální Evropa, které podporují excelenci ve výzkumu a mezinárodní spolupráci.
  • Oddělení projektové podpory (OPP) poskytuje podporu v oblasti vzdělávacích, rozvojových, infrastrukturálních projektů a také v rámci smluvního výzkumu. Tyto projekty jsou financovány zejména z evropských operačních programů (OP JAK, OP TAK), mezinárodních grantových programů (Interreg, Visegrádský fond, Fondy EHP a Norska) či prostřednictvím národních a regionálních dotačních titulů (programy ministerstev, krajů, obcí).
  • Oddělení pro zahraniční vztahy (OZV) zajišťuje činnosti spojené s nabídkou a realizací mobilitních programů

Za podávání žádostí do dotačních programů a za související agendu jsou na naší fakultě odpovědná příslušná pracoviště dle schématu Oddělení projektové podpory zde.

Oddělení pro vědu, výzkum a doktorská studia

proděkanka pro vědu, výzkum a doktorská studia
Žižkovo nám. 5
místnost: 2.39

Žižkovo nám. 5
místnost: 4.17A
doktorské studijní programy

Žižkovo nám. 5
místnost: 2.83
rigorózní řízení, Cena děkana PdF UP, Studentská soutěžní konference Mozaika poznání, tvůrčí volno, ediční činnost

Žižkovo nám. 5
místnost: 4.19
Vědecká rada PdF UP, habilitační a profesorská řízení

Žižkovo nám. 5
místnost: 4.18
Horizon Europe, ERC granty, Akce MSCA, Kreativní Evropa, Digitální Evropa

Žižkovo nám. 5
místnost: 4.16
TA ČR, GA ČR, ERASMUS+, IGA, Grantový fond děkana, Juniorské granty

Výzkumná centra

Institut výzkumu a vzdělávání v oblasti digitálních technologií a kyberbezpečnosti

Institut se zaměřuje na prevenci nebezpečného chování spojeného s užíváním informačních a komunikačních technologií dětmi, zejména na kyberšikanu, kybergrooming, kyberstalking, hoax a spam, sexting, sextortion, problematiku sdílení osobních údajů prostřednictvím sociálních sítí (sharenting), internetové podvody, nebezpečí spojená s užíváním umělé inteligence a další nebezpečné komunikační techniky. Realizuje vzdělávací, výzkumné, preventivní a intervenční aktivity. Institut se také zaměřuje na pozitivní užívání moderních IT technologií dětmi i dospělými.

Web Institutu

EduArt - JBI Centrum pro vědecké důkazy ve vzdělávání a v uměleckých terapiích

Centrum se specializuje na vzdělávání, speciální pedagogiku a arteterapii. Zaměřuje na tvorbu systematických přehledů (SR) – s využitím výhradně exaktních vědeckých metod pro identifikaci, výběr, hodnocení a syntézu výsledků ze všech designů výzkumných studií. Orientuje se na tvorbu doporučených postupů a implementaci nejlepších vědeckých důkazů do praxe. Je součástí mezinárodní organizace JBI a má statut JBI centra excelence.

Web Centra

Centrum výzkumu zdravého životního stylu při Katedře antropologie a zdravovědy

Webové stránky centra jsou v rekonstrukci


Výzkumné směry a odborné kapacity

Základní výzkumným poslání PdF je šíření vzdělanosti a realizace nezávislého vědeckého bádání a umělecké tvorby ve všech oblastech zaměřených na výchovu a vzdělávání, jak v oblasti neučitelské pedagogiky, tak v oblasti učitelství. Vědecko-výzkumná činnost na fakultě je soustředěna v širokém spektru edukačních věd, spektrum se rozprostírá od obecné pedagogiky a didaktiky přes různé specializace v pedagogice, např. speciální pedagogiku, sociální pedagogiku aj., až po jednotlivé oborové didaktiky.  

Výzkumné a odborné kapacity fakulty:

Antropologie, zdravověda a biologie

Antropologie a zdravověda 

  • Sledování somatického stavu a pohybové aktivity dětí a mládeže 
  • Primární prevence a výchova ke zdraví (Olomoucké dny zdraví, Festival zdraví, projekt Zdravá záda, Světový den ústního zdraví, projekt MEZI NÁMI) 
  • Problematika dospělé a stárnoucí populace ve vztahu k životnímu stylu a společensko-ekonomickým podmínkám 
  • Nemoc v sociokulturních souvislostech 
  • Sociokulturní kontext sexuality člověka 
  • Životní styl ve specifických sociálních/kulturních komunitách 
  • Multikulturalismus současné společnosti 
  • Mentoring ke konceptu „Evidence-Based Healthcare“ a „Evidence-Based Education“ 

Biologie, didaktika biologie a paleontologie 

  • Studium biodiverzity a fylogeneze vybraných skupin organismů (např. sinice a řasy, mechorosty, dendrologie, hmyz, ptáci) 
  • Konzervační genetika 
  • Paleontologie a paleoekologie mladšího terciéru (měkkýši a foraminifery) 
  • Didaktika biologie (výzkum kvality výuky přírodopisu a biologie na základních školách a gymnáziích; výzkum učebních úloh v učebnicích a pracovních sešitech přírodopisu) 

Pedagogika, speciální pedagogika a psychologie

Primární a preprimární pedagogika 

  • Podpora přechodu dítěte z MŠ do ZŠ a následná podpora jeho rozvoje na 1. stupni ZŠ s akcentem na eliminaci rizik v kontextu zajištění rovných příležitostí ke vzdělávání 
  • Trendy v preprimárním a primárním vzdělávání 
  • Pedagogické a společenské aspekty inkluze 
  • Konstruktivistické pojetí edukačního procesu a osobnostně orientovaný přístup na dítě a žáka 
  • Tvorba a podpora společenství praxe 
  • Problematika reflektivní praxe – využití aspektů profesního učení a kolegiální spolupráce v terciárním vzdělávání a praxi pro zvyšování efektivity edukačního procesu 
  • Čtenářská (pre)gramotnost – stimulování a rozvíjení čtenářské (pre)gramotnosti 
  • Pedagogická diagnostika – rozvoj a posilování diagnostické kompetence učitele a akcent na jeho proaktivní chování – využívání nástrojů pedagogické diagnostiky jako východisko pro konkretizaci cílů v managementu třídy 
  • Pohybové dovednosti – motorika dětí a žáků a primární pohybové dovednosti v kontextu pohybových činností/tělesné výchovy 
  • Přírodovědné vzdělávání – badatelsky orientovaná výuka 
  • Prvopočáteční čtení a psaní – rozvoj předpokladů pro čtení a psaní v návaznosti na diagnostiku školní zralosti a připravenosti zejména v oblasti grafomotoriky a zrakové percepce (úroveň zrakové percepce s využitím Edfeldtova reverzního testu) 
  • Kognitivní a informativní úroveň znalostí žáků o pubertě 
  • Transformace pedagogické komunikace

Speciální pedagogika 

  • Dramaterapie, expresivní terapie a diagnostika 
  • Interdisciplinární spolupráce speciální pedagogiky s dalšími obory 
  • Kulturně-jazyková specifika a komunikace  
  • Kvalita života osob se zdravotním postižením a osob pečujících 
  • Logopedie, poruchy komunikace, komunikační schopnost  
  • Percepce a představivost u jedinců se zrakovým postižením v kontextu neurověd 
  • Pragmatika komunikace 
  • Raná intervence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami  
  • Rodina – dítě se zdravotním postižením – výchova a vzdělávání 
  • Speciálněpedagogická andragogika 
  • Speciální pedagogika osob s mentálním postižením, s poruchami chování a emocí, s vícečetným postižením, se sluchovým postižením, se somatickým postižením, se zrakovým postižením  
  • Specifické (vývojové) poruchy učení  
  • Výzkum muzikoterapie v oblasti rozvoje osob se speciálními potřebami 
  • Výzkum edukace osob s narušenou komunikační schopností a dětí se sluchovým postižením 
  • Výzkum inkluze u jedinců se speciálními potřebami 
  • Výzkum specifických parametrů komunikace a odchylek orofaciálních procesů v kontextu logopedické diagnostiky a terapie s využitím kvalitativních, kvantitativních a experimentálních metod 

Psychologie a patopsychologie 

  • Konformita u dětí a adolescentů 
  • Šikana a mobbing na pracovišti – příčiny, důsledky a možnosti řešení  
  • Obligatorní a fakultativní poradenské problémy – možnosti jejich řešení 
  • Relativita diagnostických závěrů – analýza příčin 
  • Přednosti a bariéry diagnostické práce učitele – analýza příčin 
  • Psychosociální aspekty akademického fungování – akademická úspěšnost, akademický stres 
  • Problematika hodnot a hodnotové orientace 
  • Životní spokojenost, životní smysluplnost, kvalita života 
  • Problematika stresu a zátěžových situací v edukačním prostředí – včetně vazby na osobnostní proměnné 
  • Rizikové a protektivní faktory zdraví u učitelů v kontextu biopsychosociálního modelu zdraví 
  • Možnosti podpory zdravého životního stylu a psychohygieny 
  • Problematika školní zralosti, školní úspěšnosti žáků základních škol 
  • Problematika ekonomické socializace – návaznost na výuku ve školách 
  • Psychosociální faktory ve vztahu k problematice používání sociální sítí 

Jazykové vzdělávání a komunikace

Český jazyk a literatura 

  • Jazyk pubescentů a adolescentů v mluvené i psané podobě 
  • Komparativní didaktika mateřského jazyka 
  • Komunikačně-kognitivní paradigma ve výuce mateřského jazyka 
  • Specifika komunikace pubescentů a adolescentů se zaměřením na elektronické formy komunikace (instant messengery, sociální sítě, virtuální prostředí, online hry, online závislostní chování) 
  • Percepce a produkce mediálních komunikátů dětmi 
  • Rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů 
  • Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraných sociálních (nebo zájmových, profesních atd.) skupin 
  • Tvořivá responzivní recepce literárního díla 
  • Aktuální literatura pro děti a mládež 

Lingvodidaktická, lingvistická a literárně-kulturní témata z oblasti anglického a německého jazyka: 

  • Rozvíjení komunikační kompetence v cizím jazyce 
  • Osvojování cizího jazyka, kognitivní lingvistika 
  • Metody výuky cizích jazyků na základních školách, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 
  • Digitální technologie ve výuce cizích jazyků 
  • Interkulturní kompetence a komunikace 
  • Kompetence učitele cizího jazyka, vzdělávání učitelů cizího jazyka 
  • Úloha výukových materiálů ve výuce cizího jazyka 
  • Překlad jako didaktický nástroj ve výuce cizího jazyka 

Výtvarná a hudební výchova

Výtvarná výchova 

Školám a volnočasovým vzdělávacím subjektům nabízíme: 

  • zacílené didaktické poradenství 
  • spolupráci na výstavách dětského výtvarného projevu 
  • odborné publikace z produkce Katedry výtvarné výchovy PdF UP

Partnerům z praxe nabízíme: 

  • spolupráci na tvorbě didaktických prostředků 
  • poradenství v oblasti metod a postupů výtvarné a kulturní edukace  
  • kvalitní a kreativní zpracování vizuální podoby didaktických materiálů „na míru“ ilustrátory, grafiky a výtvarníky z katedry 
  • poradenství nebo vzdělávací akce týkající se edukačních aktivit v muzeích a galeriích, případně evaluační výzkumy a analýzy muzejní prezentace 
  • poradenství v oblasti vzdělávacího využití expozic 

Hudební výchova 

  • Učitelství hudební výchovy pro střední a základní školy  
  • Hudební teorie a pedagogika 
  • Matematika 
  • Matematická gramotnost a pregramotnost žáků a studentů (na různém stupni vzdělávání) 
  • Digitální technologie v matematickém vzdělávání 
  • Digitální gramotnost a informatické myšlení v rámci matematického vzdělávání 
  • Moderní trendy v matematickém vzdělávání 

Finanční gramotnost a společenské vědy

Finanční gramotnost 

  • Finanční gramotnost 
  • Fundraising 
  • Ekonomika a financování vzdělávacích institucí 

Společenské vědy 

  • Výchova k občanství 

Technika, informatika a bezpečnost internetové komunikace

Bezpečnost internetové komunikace 

  • Kyberšikana, kyberstalking, kybergrooming, hoax a spam, sexting 
  • Sociální inženýrství v online prostředí 
  • Rizika sdílení osobních údajů v prostředí sociálních sítí 
  • Problematika dezinformací a fake news ve veřejném prostoru a další nebezpečné komunikační jevy 
  • Mediální výchova, mediální gramotnost 

Technika a informatika 

  • Sdílené dílny pro výuku předmětu Technika, včetně metodického, materiálního a personálního zabezpečení 
  • Poradenství v oblasti zavádění předmětu Technika do škol (ŠVP, vybavení dílny, metodiky...) 

Odborné časopisy vydávané na PdF

e-Pedagogium

Časopis e-Pedagogium je nezávislý recenzovaný odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice, s ohledem na pedagogiku, speciální pedagogiku, pedagogickou psychologii a didaktiky oborů. Svým obsahem je zaměřen na prezentaci teoretických a přehledových studií, výzkumných sdělení a odborných prací. Redakce vítá všechny rukopisy, které obsahově odpovídají vymezeným oblastem. Časopis vychází čtyřikrát ročně v elektronické formě na webových stránkách Univerzity Palackého v Olomouci, a to ve dvou číslech českých a dvou číslech anglických. V tištěné podobě je vydáván prostřednictvím Vydavatelství UP v Olomouci. Prodej tištěné verze zajišťuje redakce časopisu.

Webové stránky časopisu

Časopis JTIE

JTIE (Journal of Technology and Information Education) je nezávislý vědecko-odborný časopis, který se zaměřuje na publikování výsledků výzkumných šetření, teoretických studií a odborných prací z oblasti technické výchovy, informační výchovy a příbuzných disciplín. Časopis vychází dvakrát ročně.

Webové stránky časopisu

Civilia

Civilia: odborná revue pro oborovou didaktiku společenských věd je časopis, v němž jsou publikovány původní studie (teoretické, empirické i přehledové), diskusní příspěvky, zprávy a recenze z oblasti společenských věd (zejména filosofie, etiky, historie a politologie) a také z didaktiky humanitních a společenských věd (aktuální trendy a reflexe oborové didaktiky společenských věd v praxi). Časopis vychází dvakrát ročně, přičemž publikovat na jeho stránkách mají možnost nejen domácí a zahraniční renomovaní autoři, ale prostor je poskytován rovněž studentům doktorského studia.

Webové stránky časopisu

MAGISTER: reflexe primárního a preprimárního vzdělávání ve výzkumu

Periodikum vzniká za účelem prezentace současného výzkumu v České republice i v zahraničí se zaměřením na primární a preprimární vzdělávání. Chceme umožnit publikovat výsledky původního výzkumu ve specifické oblasti vzdělávací soustavy. Filosofií poslání časopisu je pravidelně shromažďovat informace a konstruovat výsledky empirického zkoumání, jejichž výstupem by měla být analýza návaznosti poznatkové linie. Časopis je produkován pravidelně 2x ročně (červen / prosinec) za spoluúčasti Katedry primární a preprimární pedagogiky a Katedry psychologie a patopsychologie Pedagogické fakulty UP pod záštitou Univerzity Palackého v Olomouci. ISSN 1805-7152

Webové stránky časopisu

Kultura, umění a výchova

Odborné recenzované periodikum. Vychází dvakrát ročně. Zaměřuje se na mezioborovou komunikaci a výměnu poznatků v rozmanitých oblastech společenských věd, které spojuje zájem o kulturu, umění a jejich výchovný potenciál. Časopis má svůj profil také na Facebooku a je otevřen diskusím čtenářů. Vznik časopisu i jeho vydávání financuje projekt Vizuální komunikace - otevřený prostor k výchově a vzdělávání podpořený Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky.

Webové stránky časopisu

The Elementary Mathematics Education Journal

Časopis Elementary Mathematics Education Journal je bezplatný elektronický časopis vydávaný Katedrou matematiky PdF UP, který vytváří prostor pro diskusi o otázkách teorie elementárního matematického vzdělávání, inovací a výzkumu ve vzdělávání učitelů matematiky na základní a předškolní úrovni, aktuálních problémech a trendech ve vzdělávání matematiky, hodnocení a evaluaci v matematickém vzdělávání, digitálních technologiích ve vzdělávání matematiky, psychologii ve vzdělávání matematiky a také realizovaném výzkumu v oblasti vzdělávání matematiky. Tento časopis byl založen z iniciativy akademiků a výzkumníků zemí Visegrádské čtyřky, ale je otevřen všem odborníkům, kteří se touto problematikou zabývají.

Webové stránky časopisu


Vědecká rada

Vědecká rada je samosprávným akademickým orgánem fakulty. Členové vědecké rady jsou významní představitelé oborů, v nichž PdF UP uskutečňuje vzdělávací a tvůrčí činnost. Nejméně jednu třetinu členů tvoří jiné osoby než akademičtí pracovníci Univerzity Palackého v Olomouci. Vědecká rada PdF UP zasedá nejméně dvakrát ročně. Způsob jednání Vědecké rady PdF UP určuje Jednací řád Vědecké rady PdF UP.

Webové stránky Vědecké rady


Etická komise

Etická komise hodnotí obecné aspekty etiky ve výzkumu a ochrany důležitých zájmů účastníků výzkumu a dbá na dodržování minimálního etického standardu při vědecko-výzkumné činnosti. Komise se zabývá etickými aspekty výzkumu prováděného na PdF UP.

Etická komise – členové

Norma a dokumenty

Kontaktní osoba: Mgr. Renáta Chalupová


Ediční činnost

Ediční činnost na PdF UP, jež spadá do oblasti hodnocení Ediční komise PdF UP, je vydávání periodického a neperiodického tisku (v klasické tištěné i elektronické podobě) ve Vydavatelství UP.

Ediční komise – členové


Publikační činnost


OBD

Evidence publikační činnosti fakulty probíhá v systému OBD, který je dostupný po přihlášení do Portálu UP. Pravidla vkládání výstupů do OBD upravuje směrnice rektora B3-10/6-SR (Evidence publikační činnosti na univerzitě Palackého v Olomouci). 

Identifikátor ORCID ID 

Na základě vnitřní normy R-B-18/01 (Zavedení personálních identifikátorů k určení jednoznačné identifikace původců výsledků vědy a výzkumu na Univerzitě Palackého v Olomouci) je u akademických pracovníků a studentů DSP povinné zřízení osobního identifikátoru ORCID ID a jeho následné uložení do profilu v OBD. Podrobný návod je umístěn na oficiálních stránkách Wiki Univerzity Palackého v Olomouci: https://wiki.upol.cz/upwiki/ORCID.

Kontaktní osoba: Ing. Igor Škarabella; igor.skarabella@upol.cz; tel. +420 585 635 011. 


Tvůrčí volno

Tvůrčí volno je určeno akademickým pracovníkům, kteří  

a) dokončují přípravu k zahájení kvalifikačního řízení (například dokončení habilitační práce či vytvoření předpokladů pro řízení ke jmenování profesorem); 

b) hodlají vytvořit významný vědecký či pedagogický výsledek;  

c) mají záměr vyjet do zahraničí a načerpat tam zkušenosti a poznatky zásadní pro další odborný rozvoj a působení na fakultě. 

Žádost o tvůrčí volno se předkládá v termínu, který je upřesňován ve vyhlášeném výběrovém řízení, a to vždy v květnu a prosinci pro následující semestr akademického roku. 

Dokumenty: 

Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Dvořáková, DiS.


Cena děkana

Posláním Ceny děkana Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci je podpora významné a mimořádné aktivity studentů všech studijních programů v prezenční i kombinované formě studia. Cenu uděluje děkan PdF UP za každý akademický rok. Návrhy na udělení Ceny mohou podávat akademičtí pracovníci PdF UP či sami uchazeči do 30. září za právě uplynulý akademický rok.

O cenu se mohou studenti ucházet v následujících oblastech:

  • obory učitelské;
  • obory neučitelské nebo
  • umělecká činnost a tvorba.

Písemný návrh na udělení Ceny děkana obsahuje:

  • jméno a příjmení studenta nebo absolventa, bydliště, tel. kontakt, e-mail (soukromý e-mailový kontakt v případě, že se jedná o absolventa v daném akademickém roce);
  • studijní program/obor, který student studuje nebo absolvent řádně ukončil;
  • stručný životopis studenta nebo absolventa;
  • seznam publikovaných vědeckých prací a doklady o výsledcích vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti a
  • zdůvodnění návrhu na udělení Ceny.

Návrh se všemi uvedenými náležitostmi se předkládá ve dvou vyhotoveních (listinném a elektronickém). Realizace uměleckého díla se může doložit fotografickým, audiovizuálním, případně jiným záznamem. Práce mohou být vytvořeny individuálně nebo týmově a ideálně by se mělo jednat např. o články publikované v odborných časopisech, monografie, zásadní postery či příspěvky prezentované na konferencích, inovativní umělecká díla apod. Výjimečně mohou být předloženy i mimořádně kvalitní kvalifikační práce či jejich ucelené části.

Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Dvořáková, DiS.


Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)