Rozhovor s proděkanem pro studijní záležitosti Pavlem Neumeisterem

Foto: archiv PdF
Středa 1. duben 2020, 17:20 – Text: oddělení komunikace

Jak pedagogická fakulta zvládá výuku na dálku? Co její pedagogy trápí a jak bude vypadat závěr semestru? Odpovědi najdete v rozhovoru s Mgr. Pavlem Neumeisterem, Ph.D., proděkanem PdF pro studijní záležitosti.

 

Jako proděkan pro studijní záležitosti v současnosti intenzivně řešíte řadu problémů spojených se zrušením kontaktní výuky. Oslovil jste rovněž vyučující jednotlivých kateder, abyste zjistil, jak se vypořádávají se současnou situací. Jaké výsledky anketa přinesla? Jakým způsobem učitelé na PdF uchopili svou výuku na dálku?

Anketa byla zaměřena na několik základních oblastí. První oblastí byla snaha zmapovat způsoby náhradní či alternativní výuky v době mimořádných opatření. Jaké akademičtí pracovníci PdF UP zvolili postupy zajištění této alternativní výuky. Druhou oblastí byla snaha získat jejich zpětnou vazbu na situaci, kdy na jedné straně všichni prožívají významná omezení ve svých profesích i životech, na straně druhé jsou stavěni před úkol se v rychlém čase s těmito omezeními vyrovnat. Třetí oblastí byla snaha získat možné náměty na realizaci alternativní výuky a následně je sdílet. Čtvrtou a klíčovou oblastí zájmu bylo zjistit, které předměty bude nutné s ohledem na jejich charakter realizovat prostřednictvím kontaktní výuky, a to především z důvodu plánování průběhu letního semestru. Zjednodušeně, chtěli jsme získat přehled, o jak dlouhou dobu bude nutné prodloužit semestr a ve kterých programech.

 

Poukázaly výsledky ankety na nějaké problémy?

Jeden z klíčových problémů je nepoměr mezi často vysokými očekáváními ve vztahu k možnostem moderních on-line forem zajištění výuky, které jsou často prezentovány jako skok do digitální éry, a na straně druhé faktické omezení způsobené stávajícím technickým vybavením. Typický příklad: při práci z domu vše stojí a padá s rychlostí internetového připojení. Jiný příklad: nikde neseženete webkameru – vyprodáno je až do konce dubna. Pedagogická fakulta má ale oproti jiným fakultám tu výhodu, že většinu studijních programů a oborů realizuje zároveň i v kombinované formě. To znamená, že jednak disponuje velkým balíkem opor pro distanční či kombinované studium a jednak její pracovníci mají zkušenost s efektivním využíváním těchto studijních opor.

 

Překvapily Vás některé z odpovědí?

Pokud mě něco v odpovědích překvapilo – a musím podotknout, že příjemně –, pak jsou to následující dvě věci. Za prvé obrovské nasazení, kreativita a snaha akademických pracovníků tuto mimořádnou situaci zvládnout. Za druhé, že akademičtí pracovníci se stále snaží dbát nikoliv pouze na formu realizace výuky, ale promýšlejí, jak změně formy přizpůsobit obsah, a tím naplnit cíle studia. Ale když o tom přemýšlím, tak je má předchozí formulace nesprávná. Nepřekvapilo mě to, věřil jsem, že to akademičtí pracovníci zvládnou. Takže znovu, překvapilo mě, příjemně, že při koncipování on-line výuky bere většina akademických pracovníků ohledy na studenty a jejich problémy. Je nutné si uvědomit, že naši studenti mají omezený přístup ke studijním zdrojům, často působí jako dobrovolníci. Jen jako střípek do mozaiky mohu uvést, že fakulta postoupila MPSV kontakt na více než 800 studentů ze studijních programů, které směřují do oblasti sociálních služeb. Tito studenti mohou být v případě nutnosti povolání k výkonu pracovních činností do zařízení sociálních služeb – nebo tam již působí.

Nepříjemně mě překvapily občas se objevující „zaručené“ fámy o dalších krocích vedení fakulty či univerzity – například „zaručená“ fáma, že výuka bude probíhat po celé prázdniny.

 

V některých odpovědích zaznělo volání po jednotném systému, jiné odpovědi naopak naznačily, že mezi vyučujícími jsou také ti, kteří rádi experimentují a zkoušejí nové platformy a způsoby. Co si o tom myslíte? Uvažuje fakulta nad tím, že by se nástroje úplně sjednotily?

Navážu na odpověď k předchozí otázce. Domnívám se, že každý akademický pracovník při volbě alternativy realizace vlastní kontaktní výuky vycházel především z výstupních kompetencí absolventa daného předmětu, z počtu studentů ve skupinách, z dostupnosti studijní literatury, z technických možností a omezení, z potřeb studentů či z jiných faktorů. Možnosti sjednocení by měly být podle mého názoru předmětem diskuse odsunuté až na dobu, kdy na to bude čas. Nyní se nacházíme v nouzovém režimu, který musíme zvládnout. Před námi jsou státní závěrečné zkoušky, obhajoby kvalifikačních prací, přijímací zkoušky, které možná budeme muset zvládnout v nouzovém režimu, a proto musíme být připraveni na různé více či méně katastrofické scénáře. Ale samozřejmě rozumím volání pracovníků po možnosti užívat jeden nástroj pro on-line vyučování. Domnívám se, že studijní materiály, které vznikly za mimořádného stavu, by měly být pro akademické pracovníky využitelné i „normálních“ časech. Z uvedeného důvodu budeme nabízet v podobě dobré praxe nástroje pro alternativní výuku, ale nehodláme jejich tvorbu nijak regulovat. Chystáme také zvláštní stránku na našem webu, kde budou všechny informace o možnostech výuky na dálku a podporovaných nástrojích zveřejněny a aktualizovány.

 

Co nyní vyučující nejvíce potřebují? Po čem volají?

Kromě již zmiňované technické podpory se domnívám, že akademičtí pracovníci potřebují především klid na práci. Je nutné si uvědomit, že vyučující jsou také lidé postižení mimořádným stavem – stejně jako ostatní. Takže skloubit zajištění alternativní podoby výuky a další činnosti (publikační, administrativní) s péčí o vlastní děti a jejich výukou na jedné straně a rodiče či prarodiče na straně druhé je velice vysilující. Proto bych rád touto cestou požádal studenty, kteří tak rázně vyučující kritizují na sociálních sítích, o trochu lidského soucitu a tolerance.

 

Jaký je Váš názor na on-line výuku – bez ohledu na současnou mimořádnou situaci. Mohla by podle Vás do budoucna plně nahradit výuku klasickou?

Tady se musím ohradit proti použité dualitě pojmů klasická výukaon-line výuka. Nevnímejme to jako protiklady, respektive nevnímejme „klasickou“ výuku jako nižší vývojový stupeň předcházející on-line výuce. Ale zpět k odpovědi. Klíčovým by pro nás mělo být to, zda je výuka didakticky uchopená, tedy zda zvolené vzdělávací obsahy a nástroje (ať je to kontaktní či on-line výuka) efektivně směřují k naplnění cílů studia a kompetencím, které jsou obsaženy v profilu absolventa. On-line výuka je tedy jednou z forem, která může a měla by doplňovat ostatní existující formy výuky. To platí především pro pregraduální přípravu učitelů. Můžeme očekávat, že mimořádný stav přispěje ke změnám i na nižších stupních škol. To se musí odrazit i v pregraduální přípravě; naši absolventi by měli být na změny připraveni. Poslední slovo v tom však budou mít instituce, které vytvářejí požadavky na obsah a formu výuky v rámci vysokoškolských studijních programů. Mám zde na mysli především Národní akreditační úřad či MŠMT, které vystupuje v roli regulátora obsahu programů směřujících k pedagogickým profesím. Osobně bych byl nerad, kdybychom se experimentováním trvale dostali mimo rámec daný platnou legislativou.

 

Víte nyní, jak vlastně proběhne závěr semestru? Je reálné, že by ještě nějaká výuka v klasickém módu proběhla? Co zkoušení a zápočty? 

Víme toho bohužel málo, především nevíme, kdy mimořádná opatření skončí. Díky šetření mezi zaměstnanci ale již nyní víme, že výuka v „klasickém“ módu bude muset ve vybraných předmětech alespoň částečně proběhnout. Ve studijních plánech našich studijních programů je řada předmětů, které jsou například zaměřeny na osvojení dovedností a jejichž výuka probíhá prostřednictvím interakcí s vyučujícími či výcvikem. Jako jeden příklad za všechny uvedu plavecký výcvik pro studenty učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Nepředpokládám, že každý student disponuje zahradním bazénem, ve kterém bude plavat před webkamerou. Ale teď vážně. Největším problémem bude umožnit dokončení souvislých praxí studentům absolventských ročníků a zbytečně tím neprodlužovat jejich studium či nástup do zaměstnání.

Nicméně budeme se snažit vše realizovat tak, aby prodlužování semestru změnilo průběh akademického roku co nejméně a neovlivnilo čerpání dovolených o prázdninách. Domnívám se, že v letošním roce bude pro všechny dovolená více než zasloužená.

A zkoušení či zápočty. V současné době řešíme především zápočty, zkoušky, a dokonce obhajoby kvalifikačních prací či státnice realizované na bázi videokonferencí. Klíčovým – v případě, že zvolíme tuto variantu – pro nás bude především zajistit naprostou transparentnost a objektivitu dané examinace. Byl bych nerad, kdyby uvedené v budoucnu vedlo k soudním sporům. Rozhodně však ještě vše budeme konzultovat s jednotlivými pracovišti fakulty.

 

Co byste závěrem vyučujícím vzkázal?

Rád bych ještě jednou poděkoval všem zaměstnancům fakulty, kteří si lámou hlavu a vynakládají obrovské úsilí pro zvládnutí výuky i organizace pracovišť za mimořádné situace. Je obdivuhodné, že každý s ohledem na studenty, vlastní zkušenost a i s ohledem na technické vybavení dělá maximum proto, aby mimořádný stav ovlivnil rozvoj budoucích kompetencí studentů co nejméně. A všechny, tedy i studenty, bych znovu požádal o vzájemný respekt, toleranci a shovívavost, která je projevem soudržnosti všech členů akademické obce. A noste roušky, doporučuje to 99 ze 100 celebrit.

Děkujeme za rozhovor.

 

 

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)