Nabídka témat kvalifikačních prací KMT 2025/2026

Milé studentky, milí studenti, níže jsou uvedené okruhy témat kvalifikačních prací vypsaných na katedře matematiky pro akademický rok 2025/2026 a řazených abecedně dle jednotlivých vyučujících. Uvedená témata budou po konzultaci se studentem upřesněna a bude specifikován název práce. Věříme, že si vyberete. :-)

 

Mgr. Květoslav Bártek, Ph.D. (kvetoslav.bartek@upol.cz)

Pro obory U1ST, U1SPN

Pro magisterské studijní programy a studijní programy CŽV:

 

Mgr. Eva Bártková, Ph.D. (eva.bartkova@upol.cz) 

(UMŠSP) 

  • Relace ekvivalence a uspořádání v aktivitách realizovaných v mateřských školách. 
  • Pojem čísla v předškolním vzdělávání.

(U1ST, U1SPN) 

  • Didaktické možnosti rozvoje matematické gramotnosti prostřednictvím reálných životních situací
  • Projektová výuka matematiky v kontextu dopravních situací na 1. stupni základní školy
  • Projektová výuka matematiky: sběr, zpracování a interpretace dat na 1. stupni ZŠ
  • Tvorba slovních úloh žáky jako prostředek rozvoje čtenářské a matematické gramotnosti na 1. stupni ZŠ

(Učitelství matematiky pro 2. stupeň ZŠ)

  • Rozvoj kombinatorického myšlení prostřednictvím úloh z Matematického klokana – kategorie Benjamín
  • Rozvoj logického myšlení prostřednictvím úloh z Matematického klokana – kategorie Benjamín

 

doc. PhDr. Radka Dofková, Ph.D. (radka.dofkova@upol.cz) 

  • Grafické znázornění dat a informací ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ (U1ST, U1STSP)  
  • Množiny a logika ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ (U1ST, U1STSP)  
  • Propedeutika pravděpodobnosti ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ (U1ST, U1STSP)  
  • Test raných matematických schopností (U1ST, U1STSP)  
  • (Zvolená typ vzdělávací oblasti) v úlohách kategorie Cvrček v Matematickém klokanovi (U1ST, U1STSP) – zadáno

 

doc. RNDr. Jitka Laitochová, CSc. (jitka.laitochova@upol.cz) 

 

Mgr. David Nocar, Ph.D. (david.nocar@upol.cz) 

Zaměření bakalářských prací (MV):

  • 3D tisk pro podporu výuky matematiky na 2. stupni ZŠ - zadáno
  • Efektivita nástrojů umělé inteligence při řešení slovních úloh
    (úlohy kategorie Kadet soutěže Matematický klokan) - zadáno
  • Efektivita nástrojů umělé inteligence při formulaci slovních úloh
    (úlohy kategorie Kadet soutěže Matematický klokan) - zadáno
  • Pravidelné teselace a sítě pravidelných konvexních mnohostěnů
  • Vzdálenost podprostorů Eukleidovského prostoru - zadáno

Zaměření diplomových prací (UM):

  • Čtyřkrokový proces řešení problémů vedoucích na výpočty objemů a povrchů těles - zadáno
  • Integrace 3D tisku do výuky matematiky na 2. stupni ZŠ

Zaměření závěrečných prací v rámci rozšiřujícího studia CŽV:
Uchazeč o závěrečnou práci se může inspirovat tématy bakalářských a diplomových prací, popř. předložit svůj vlastní návrh, který bude posouzen.

 

doc. Mgr. Karel Pastor, Ph.D. (karel.pastor@upol.cz) 

  • Ryze klokaní úlohy kategorie Benjamín (bakalářská práce MV) 
  • Ryze klokaní úlohy kategorie Kadet (bakalářská práce MV) 
  • Procházky jezdce po šachovnici s využitím softwaru GeoGebra (bakalářská práce MV nebo diplomová práce UM)   
  • Využití programovacího jazyka Python pro řešení vybraných úloh Matematické olympiády kategorií Z6 a Z7 (diplomová práce UM) 
  • Kombinatorické úlohy v soutěži Pythagoriáda (diplomová práce UM)

 

Mgr. Tomáš Talášek, Ph.D. (tomas.talasek@upol.cz)

  • Programovací jazyk APL jako nástroj pro rozvoj matematického myšlení. 
  • Využití svobodného softwaru při výuce matematiky (libovolný free software dle volby studenta, např. wxMaxima, APL, GNU Octave, GAP, SageMath, SciLab, R...) 
  • Tvorba 2D a 3D grafů pomocí vybraného softwaru (dle volby studenta, např. GNU Octave, GNUplot, Python...) 
  • Sazba matematických textů pro výuku na ZŠ pomocí LibreOffice (s využitím aplikace Math) 
  • Využitím aplikace OpenBoard při výuce (může být i on-line výuka) 

 

RNDr. Martina Uhlířová, Ph.D. (martina.uhlirova@upol.cz)  

Magisterské (U1ST)

  • Výuka matematiky v primární škole vycházející z principů Montessori pedagogiky – zadáno
  • Rozvíjení pojmu zlomek v matematice na 1. stupni ZŠ
  • Matematický klokan – analýza úspěšnosti vybraných úloh se zaměřením na geometrii (Charakteristika soutěže, analýza výsledků, návrh úloh daného typu)

Učitelství pro mateřské školy, Preprimární pedagogika

  • Rozvíjení matematické pregramotnosti v předškolním vzdělávání v prostředí Hejného matematiky – příprava a realizace projektu pro děti s odkladem školní docházky – zadáno
  • Rozvíjení prostorové představivosti – grafický záznam stavby (pozn. pedagogický experiment / výzkumné šetření) 
  • Matematická soutěž v prostředí mateřské školy (příprava varianty soutěže Matematický klokan, ověření v praxi)

 

Mgr. Jan Wossala, Ph.D. (jan.wossala@upol.cz) 

Bakalářské práce: 

  • Dynamická zobrazení konstrukčních úloh s využitím softwaru GeoGebra
  • Tvorba 3D modelů do výuky matematiky

Diplomové práce: 

  • STEAM přístup ve výuce matematiky: propojení matematiky s technologií a uměním
  • Rozvoj prostorové představivosti žáků pomocí 3D tisku, rozšířené reality a virtuální reality
  • Analýza chyb žáků při řešení konstrukčních úloh (a návrh podpůrných vizualizací)
  • Virtuální realita jako nástroj pro výuku geometrie na základní škole
  • Modely v konstrukční geometrii: od kresby po 3D vizualizaci
  • Sociální sítě a online komunity jako nové prostředí pro matematické vzdělávání

Závěrečné práce: 

  • Aplikace rozšířené reality při procvičování základních geometrických pojmů
  • Princip názornosti ve výuce matematiky s využitím digitálních technologií 
  • Vliv využívání GeoGebry ve výuce matematiky na výsledky žáků 
  • Výuka kombinatoriky a pravděpodobnosti na 2. stupni ZŠ 
  • Využití 3D tisku ve výuce matematiky 

 

doc. RNDr. Tomáš Zdráhal, CSc. (tomas.zdrahal@upol.cz) 

Pro studium bakalářského programu Matematika se zaměřením na vzdělávání 

  • Využití moderních softwarových nástrojů pro simulaci a vizualizaci v teorii pravděpodobnosti 
    • Zaměření: Průzkum a srovnání platforem jako Wolfram Mathematica, R nebo Python pro modelování a vizualizaci stochastických procesů ve školské matematice. 
  • Interaktivní vizualizace klíčových matematických konceptů pomocí Wolfram Mathematica 
    • Zaměření: Návrh a programování dynamických modelů a vizualizací (např. centrální limitní věta, geometrická pravděpodobnost) pro podporu výuky a hlubšího pochopení. 
  • Analýza přechodu od tradičních metod k výpočetnímu myšlení ve výuce matematiky 
    • Zaměření: Teoretický přehled, jak technologie a algoritmické myšlení mění pohled na řešení matematických problémů a jak to reflektovat v RVP. 
  • Simulace Monte Carlo jako nástroj pro řešení netradičních pravděpodobnostních úloh 
    • Zaměření: Přehled principů metody Monte Carlo a její aplikace na příkladech, které jsou tradičními analytickými metodami obtížně řešitelné.

Pro studium navazujícího magisterského programu Učitelství matematiky pro 2. stupeň základních škol: 

  • Srovnávací studie: Rozvoj stochastického myšlení žáků pomocí simulací vs. klasické výuky 
    • Zaměření: Empirický výzkum porovnávající úroveň porozumění a intuice v pravděpodobnosti u dvou skupin žáků s odlišnými metodami výuky. 
  • Návrh a pilotní ověření projektové výuky s integrací simulací v hodinách matematiky 
    • Zaměření: Vytvoření a realizace konkrétního výukového projektu (např. "Férovost her" nebo "Modelování dopravní situace") s využitím simulací a vyhodnocení jeho dopadu. 
  • Akční výzkum: Implementace výpočetních nástrojů pro řešení pravděpodobnostních problémů na ZŠ 
    • Zaměření: Zavedení a testování využití konkrétního softwaru (např. Wolfram notebook) v reálné třídě a analýza vlivu na motivaci a výsledky žáků. 
  • Analýza žákovských prekonceptů a miskoncepcí v pravděpodobnosti a jejich korekce pomocí simulací 
    • Zaměření: Identifikace častých chyb v uvažování žáků (např. gambler's fallacy) a návrh cílených simulačních aktivit k jejich překonání. 

Pro studijní programy CŽV: 

  • Didaktický potenciál simulací pro rozvoj klíčových kompetencí v matematické gramotnosti 
    • Zaměření: Analýza, jak práce se simulacemi podporuje nejen porozumění pravděpodobnosti, ale i kritické myšlení, digitální kompetence a schopnost práce s daty. 
  • Případové studie: Úspěšná integrace simulací do výuky matematiky v praxi 
    • Zaměření: Detailní analýza konkrétních příkladů z praxe učitelů, kteří efektivně začlenili simulace do své výuky, včetně reflexe a doporučení pro ostatní. 
  • Tvorba a evaluace metodických materiálů pro výuku pravděpodobnosti s využitím moderních technologií 
    • Zaměření: Vývoj souboru pracovních listů, interaktivních appletů a scénářů hodin zaměřených na simulační přístup a jejich ověření v praxi. 
  • Wolfram Language jako nástroj pro profesní rozvoj učitele matematiky 
    • Zaměření: Ukázky využití jazyka Wolfram pro přípravu na výuku, tvorbu materiálů, ověřování výsledků a vlastní hlubší porozumění matematickým konceptům. 

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)