V prostorách Uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci se 21. března 2025 opět uskutečnila odborná konference Jaké chceme kurikulum pro 21. století? Zaznělo osm tematických příspěvků reflektujících současnou podobu a budoucí směřování kurikulárních dokumentů v České republice. Pozornost byla věnována revizi Rámcového vzdělávacího programu zejména pro základní, ale i předškolní vzdělávání, a to z pohledu konkrétních vzdělávacích oblastí, předmětů i systémových souvislostí.
Mezi diskutovaná témata patřily plánované změny v předškolním vzdělávání, které představila Jitka Petrová z Ústavu pedagogiky PdF UP, nové pojetí matematiky v podání Jana Wossaly z katedry matematiky PdF UP i historický vývoj a aktuální situace v oboru chemie, o kterém hovořil Martin Rusek z katedry chemie a didaktiky chemie PedF UK. Proměnu vzdělávací oblasti Výchova ke zdraví reflektovala Michaela Hřivnová z katedry antropologie a zdravovědy PdF UP, zatímco o strategické roli občanského vzdělávání mluvil Tomáš Hubálek z katedry společenských věd PdF UP. Věcné připomínky k organizaci výuky přinesl Pavel Martinovský z Asociace učitelů dějepisu ČR, situaci v uměleckém vzdělávání rozebral Milan Motl z Asociace učitelů hudební výchovy a závěrečný příspěvek o průřezovém tématu Péče o sebe a druhé přednesla Petra Šobáňová z katedry výtvarné výchovy PdF UP.
Příspěvky nabídly nejen odborné analýzy, ale i kritické reflexe a praktické zkušenosti z terénu. Někteří řečníci upozorňovali na nedostatečnou připravenost škol na plánované změny nebo na rozpory mezi očekáváními autorů RVP a možnostmi pedagogické praxe. Silně zaznívala potřeba provázat změny v kurikulu s kvalitní vzdělávací vizí, odpovídající přípravou budoucích učitelů i s další podporou jejich profesního rozvoje.
Důležitým momentem konference byla rovněž možnost setkání a výměny názorů mezi akademickou obcí, učiteli, zástupci profesních asociací i tvůrci kurikula. Tato mezioborová diskuse umožnila lépe porozumět nejen různým odborným postojům, ale i praktickým potřebám škol a jejich specifickému kontextu. Konference tak opět potvrdila svou roli důležité platformy pro dialog o směřování vzdělávání v České republice.
Konference Jaké chceme kurikulum pro 21. století? přinesla cenné podněty k aktuální diskusi o proměně českého vzdělávacího systému. Z jednotlivých vystoupení vyplynulo, že úspěšná implementace revidovaných vzdělávacích programů bude vyžadovat systematickou podporu škol, intenzivní komunikaci mezi odbornou a pedagogickou veřejností a důraz na kvalitu metodických a organizačních nástrojů.
Zájemci mohou záznam celé konference včetně závěrečné debaty zhlédnout na YouTube kanálu Pedagogické fakulty UP.