Konsorcium partnerů ze 7 zemí vedené Pedagogickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci podalo v září letošního roku do výzvy prestižního programu Evropské unie pro výzkum a inovace Horizon Europe projekt s názvem GRADEduMath. Ten má za cíl zlepšit výuku matematiky prostřednictvím vzdělávání založeného na důkazech. Chce tak přispět k dlouhodobé a udržitelné změně ve vzdělávacích systémech napříč Evropou.
„Pedagogická fakulta podporuje výzkumné aktivity našich akademických pracovníků, proto jsme nesmírně rádi, že se letos poprvé podařilo připravit kvalitní projektový návrh s mezinárodním dopadem, který jsme podali jako hlavní koordinátor do programu Horizon Europe. Je to pro nás veliká výzva, zkušenost a věříme, že se podaří, aby byl projekt finančně podpořen a následně realizován,“ uvedla Michaela Hřivnová, proděkanka pro výzkum, vývoj a doktorská studia Pedagogické fakulty UP.
Projekt počítá s vytvořením studie o výuce matematiky u žáků základních škol. Jeho tvůrci se chtějí zaměřit na kvalitativní analýzu vzdělávací politiky, potřebnou pro vytvoření doporučení založených na důkazech. Výstupem projektu by měla být směrnice k nejefektivnějším vzdělávacím strategiím pro výuku matematiky u žáků základních škol, kterou lze využít v dalších evropských zemích, kde existují různé vzdělávací kontexty. Projekt počítá také s komunikační kampaní a šířením osvěty jak mezi učiteli škol, rodiči a veřejností, ale také mezi politickými zástupci.
„Kromě vytváření vysoce kvalitních výzkumných výsledků bychom chtěli zkoumat, jak podpořit orientaci na vědecké důkazy tvůrců politik a odborníků z praxe ve vzdělávání. Toho chceme dosáhnout zejména aplikací efektivních metod pro převod těchto důkazů do praxe, které dosud nebyly ve vzdělávací politice použity,“ uvedl hlavní řešitel projektu Miloslav Klugar z Centra pro vědecké důkazy ve vzdělávání a v uměleckých terapiích EduArt Pedagogické fakulty UP. „Unikátností projektu je přenos znalostí z oblasti zdravotnictví, kde praxe založená na vědeckých důkazech dlouhodobě funguje, do vzdělávání,“ dodal.
V případě realizace projektu bude Pedagogická fakulta UP spolupracovat s rakouskou Dunajskou univerzitou v Kremži (DUK), italskou univerzitou Humanitas (Hunimed), s portugalskou vysokou polytechnickou školou v Coimbře, se slovenskou Prešovskou univerzitou, a partnery z Británie – The Education Endowment Foundation (EEF) a Norska – Evidence-Based Research Network (EBRN), v neposlední řadě také s Ústavem zdravotnických informací a statistiky ČR (ÚZIS). Zájem o výsledky projektu projevilo i Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky či Univerzita Komenského v Bratislavě.
Projekt byl podán do výzvy Evaluation and use of evidence in education policy and practice (HORIZON-CL2-2025-01-TRANSFO-06), v rámci 2. pilíře programu Horizon Europe – Globální výzvy a konkurenceschopnost evropského průmyslu, klastru 2 – Kultura, kreativita a inkluzivní společnost. Zda se čtyřletý projekt podaří financovat, bude známo zhruba za 5 měsíců, jakmile skončí hodnotící proces. Na podání projektu spolupracovalo s řešiteli Oddělení pro vědu, výzkum a doktorská studia Pedagogické fakulty UP a Projektový servis UP.
Centrum pro vědecké důkazy ve vzdělávání a v uměleckých terapiích EduArt Pedagogické fakulty UP je součástí mezinárodní organizace JBI a v lednu roku 2025 dosáhlo statutu JBI centra excelence. Specializuje se na pedagogiku, speciální pedagogiku a uměleckého terapie. Zaměřuje se na tvorbu systematických review, na tvorbu doporučených postupů a implementaci nejlepších vědeckých důkazů do praxe.