Bc. Přírodopis a EV se zaměřením na vzdělávání – MAIOR
Témata bakalářských prací na Katedře biologie PdF UP v Olomouci vypisovaná v akademickém roce 2025/2026
Prof. Ing. Milada Bocáková, Ph.D.
1. Fauna střevlíkovitých brouků půdního povrchu vybrané lokality (Epigaeic ground beetles (Coleoptera: Carabidae) of selected habitats)
Práce zahrnuje terénní průzkum pomocí zemních pastí, třídění a determinaci materiálu, zpracování výsledků, práci s literaturou.
2. Revize vybraného rodu brouků (Coleoptera) určité geografické oblasti
Cílem práce bude zpracování popisů jednotlivých druhů a klíčů k určování daného rodu. Práce bude zahrnovat preparaci genitálií příp. dalších struktur, zpracování digitálních fotografií rozlišovacích znaků, sestavení tabulí ilustrací v programu Photoshop. Materiál vybraných skupin brouků je k dispozici.
3. Výuková aplikace/Výukové CD se zaměřením na vybranou skupinu bezobratlých
Zpracování textové části výukového CD, zpracování digitálních fotografií vybraných zástupců, práce s odbornou literaturou.
4. Návrh školní naučné stezky ve vybraném regionu
5. Fauna vybrané skupiny hmyzu (např. denní motýli, brouci) zvolené lokality a její využití v environmentální výchově
6. Ohrožené druhy bezobratlých a jejich využití v environmentální výchově
7. Využití informačních technologií ve výuce zoologie bezobratlých na 2. stupni ZŠ
Mgr. Anežka Holcová Gazárková, Ph.D.
1. Monitoring a mapování obojživelníků a plazů na vybraných lokalitách. Výzkumná práce
2. Monitoring a mapování myšky drobné (Micromys minutus) na vybraných lokalitách. Výzkumná práce
3. Monitoring a mapování plšíka lískového (Micromys minutus) na vybraných lokalitách. Výzkumná práce
4. Proč některé samice hnízdí pohromadě? (communal nesting and cooperative breeding). Rešerše
5. Ektoparaziti plazů. (zaměřeno na skupinu Lacertidae). Výzkumná práce
RNDr. Martin Jáč, Ph.D.
1. Hodnocení kognitivní náročnosti učebních úloh ve vybraných interaktivních učebnicích a pracovních sešitech
Typ práce: výzkumná práce – zpracování primárních dat (dle článku 7, písm. b vnitřní normy PdF-B-23/13-ÚZ01)
Stručná anotace: Teoretická část práce bude zaměřena na obecnou charakteristiku učebnic a pracovních sešitů se zaměřením na současné učebnicové řady pro vzdělávací obor Přírodopis, ke kterým jsou dostupné interaktivní učebnice či interaktivní pracovní sešity (či další doplňkové interaktivní výukové materiály). V praktické části bakalářské práce budou hodnoceny interaktivní učební úlohy ve vybraných učebnicích a pracovních sešitech přírodopisu (minimální rozsah interaktivní učebnice MIUČ+ nakladatelství Nová škola pro 6. až 9. ročník a řada pracovních sešitů Přírodopis s nadhledem pro 6. až 9. ročník nakladatelství Fraus). Hlavním cílem praktické části práce bude ověřit, do jaké míry je kognitivní náročnost učebních úloh limitována technickými parametry digitálního učebního prostředí (např. interaktivní tabule, tablet apod.). Kognitivní náročnost učebních úloh bude hodnocena s využitím modifikované dvoudimenzionální Bloomovy taxonomie, sledovány budou také jednotlivé typy učebních úloh). Zjištěná data budou vyhodnocena s využitím relevantních statistických metod (základní popisné statistiky, test chí-kvadrát, Studentův t-test).
Poznámka: zpracování tématu předpokládá využití základních statistických metod (vhodné např. pro studenty v kombinaci s oborem Matematika se zaměřením na vzdělávání). Na výsledky bakalářské práce bude následně možné navázat v rámci diplomové práce – zpracování izomorfních učebních úloh pro podporu aktivního učební žáků s využitím vrstevnického učební a skupinové práce žáků.
2. Hodnocení obsahu žákovských protokolů z laboratorních cvičení na 2. stupni základních škol
Typ práce: výzkumná práce – zpracování primárních dat (dle článku 7, písm. b vnitřní normy PdF-B-23/13-ÚZ01)
Stručná anotace: Teoretická část bakalářské práce bude zaměřena na praktická (laboratorní) cvičení ve výuce přírodopisu s důrazem na strukturaci žákovských záznamů (např. v podobě laboratorních protokolů, pracovních listů apod.) z laboratorních cvičení. Stručně bude zhodnocen také význam a efektivita praktických (laboratorních) cvičení ve vztahu ke konceptuální změně (rekonstrukci) žákovských poznatků v rámci konkrétních biologických témat. V praktické části bakalářské práce budou zhodnoceny žákovské protokoly z laboratorních cvičení z výuky přírodopisu na vybraných základních školách. Získaná data budou analyzována s využitím induktivního kódování a rámci zakotvené teorie (grounded theory) a následně analyzována s využitím základních statistických metod.
Poznámka: Před zadáním bakalářské práce bude potřebné domluvit se s vyučujícími na vybraných základních školách na možnosti realizovat v jejich škole (výuce) výzkum zaměřený na analýzu výstupů v žákovských protokolech.
Mgr. Eva Jahodářová, Ph.D.
Zadání bakalářské práce po dohodě
Mgr. Jitka Kopecká, Ph.D.
1. Profesní spolupráce učitelů přírodopisu na sociálních sítích
Typ práce: výzkumná
Cíl: Cílem práce bude analyzovat formy a charakter profesní spolupráce učitelů přírodopisu na sociálních sítích. Práce se zaměří na to, jak učitelé tyto platformy využívají ke sdílení výukových materiálů, zkušeností, inspirací a k profesní podpoře.
Výstup: Analýza vybraných online komunit a obsahů sdílených učiteli přírodopisu. Práce přinese přehled o podobách online profesní spolupráce a doporučení, jak lze tyto sítě efektivně využívat pro profesní rozvoj učitelů.
2. Využití generativní AI při plánování a tvorbě učebních úloh ve výuce přírodopisu (téma již obsazeno)
Typ práce: Aplikační
Cíl: Bakalářské práce se zaměřuje na využití generativní umělé inteligence při plánování a tvorbě učebních úloh ve výuce přírodopisu. Cílem práce je s využitím nástrojů generativní AI (např. ChatGPT) navrhnout a vytvořit konkrétní výukové materiály a úlohy pro výuku přírodopisu.
Výstup: Analýza možností a limitů těchto nástrojů v didaktickém procesu a zhodnocení kvality vytvořených materiálů z hlediska jejich didaktické hodnoty a využitelnosti ve výuce.
3. Možnosti využití venkovního prostředí ve učivu o neživé přírodě (téma již obsazeno)
Typ práce: výzkumná
Cíl: Téma bakalářské práce se zaměřuje na využití venkovního prostředí při výuce učiva o neživé přírodě. Cílem práce je zjistit, jak mohou učitelé přírodopisu zapojit přírodní prostředí do výuky geologických témat.
Výstup: Výzkumné šetření mezi učiteli, které ukáže, jakým způsobem venkovní prostředí ve výuce geologie využívají a jaké překážky či výhody jeho využívání vnímají.
Doc. RNDr. Jitka Málková CSc.
1. Průzkum flóry a vegetace vybraného území (upřesnění tématu po konzultaci)
2. Mapování vybraných zvláště chráněných druhů cévnatých rostlin ve zvoleném území
3. Mapování vybraných invazních druhů cévnatých rostlin na vybraném území
4. Využití vybraného parku/arboreta ve výuce botaniky na základní škole
5. Léčivé a jedovaté rostliny v učebnicích ZŠ a nižších stupňů gymnázií
Mgr. Jana Procházková
1. Epifytické mechorosty v městském prostředí
Bakalářská práce bude zaměřena na bryofloristický průzkum stromů v různých zónách městské zástavby. Teoretická část bude obsahovat základní charakteristiku mechorostů se zaměřením na epifyty a jejich přizpůsobení životu na kmeni stromu. Dále budou nastíněny základní rysy ekologie mechorostů a popsány hlavní faktory prostředí, které mohou ovlivňovat výskyt epifytických mechorostů v lidských sídlech. V rámci praktické části proběhne průzkum mechorostů na kmenech vybraných dřevin v různých zónách města. Získaná data budou vyhodnocena a diskutována.
2. Bryoflóra vybraného území
Bakalářská práce bude zaměřena na průzkum mechorostů vybraného území. Teoretická část bude obsahovat vymezení a charakteristiku zkoumaného území doplněnou o historické údaje o výskytu mechorostů získané excerpcí literatury. V rámci praktické části proběhne vlastní průzkum bryoflóry se zaměřením na jednotlivé substráty, které se v daném území nacházejí.
3. Mapování vybraných vzácných druhů cévnatých rostlin v oblasti Chřibů a Ždánického lesa
Bakalářská práce bude zaměřena na mapování vybraných vzácných druhů cévnatých rostlin v oblasti Chřibů a Ždánického lesa. V teoretické části bude zpracována základní charakteristika území a provedena excerpce historických údajů o výskytu vybraných druhů. V praktické části proběhne vlastní průzkum oblasti, budou navštíveny lokality historických i současných nálezů vybraných vzácných druhů rostlin, případně vytipovány a prozkoumány lokality nové. Na lokalitách bude zaznamenána velikost a vitalita populace mapovaného druhu a proveden vegetační snímek. Popsán a zhodnocen bude také současný management. Získaná data budou porovnána a komentována, součástí bude také popis optimálního managementu pro daný druh ve zkoumaném území.
4. Deštníkové druhy cévnatých rostlin a jejich význam v ochraně přírody (možno zadat několikrát pro různé typy biotopů)
Bakalářská práce bude zaměřena na tzv. deštníkové druhy cévnatých rostlin české květeny a jejich význam v ochraně přírody. Teoretická část práce bude zaměřena na charakteristiku vybraných typů ohrožených biotopů ČR a příčin jejich ohrožení. V této části bude dále vysvětlen pojem deštníkový druh a uvedeny příklady rostlin, které jsou deštníkovými druhy pro jednotlivé typy těchto biotopů. V praktické části bude zdokumentována populace vybraného deštníkového druhu na několika lokalitách jeho výskytu, včetně vegetačních snímků. Získaná data budou porovnána a komentována. Součástí bude popis a zhodnocení ochranářského managementu, který na navštívených lokalitách probíhá, a návrh jeho případné optimalizace.
Mgr. Kateřina Sklenářová, Ph.D.
1. Životní cyklus tracheální hlístice Cyathostoma americana (výzkumná práce) – téma je již obsazeno
2. Parazité urogenitálního traktu živočichů (rešerše) – téma je již obsazeno
3. Využití vybrané lokality ve výuce přírodopisu na 2. stupni ZŠ (téma bude upřesněno po konzultaci) – 1-2 studenti
4. Invazivní druhy bezobratlých ve fauně v ČR (rešerše) – téma je již obsazeno
V případě zájmu studenta o vlastní konkrétní odborné téma se zaměřením na bezobratlé živočichy je možné dohodnout i jiné téma.
RNDr. Olga Ševčíková, Ph.D.
1. Tvorba fotografického atlasu květů ke srovnávání jejich morfologie ve výuce přírodopisu
2. Zajímavosti o stavbě letokruhů dřevin využitelné v přírodovědném kroužku
3. Analýza vybraného výukového tématu v učebnicích přírodopisu
Ing. Pavlína Škardová, Ph.D.
1. Výběr a kultivace rostlin na školním pozemku pro potřeby práce s přírodním materiálem
2. Mechová zahrádka – založení a péče v prostředí ZŠ
3. Studie výsevu a výsadby zelenin na školním pozemku s ohledem na potřeby výuky
Doc. RNDr. Radim Vašut, Ph.D.
1. České názvosloví dřevin v učebnicích a populárně naučné literatuře. Revize české nomenklatury v českých učebnicích/dendrologických publikacích.
2. Mikrofotografie. Využití 3D mikrofotografie ve výuce přírodopisu/biologie.
RNDr. Dagmar Vašutová, Ph.D.
1. Od jablka k moštu: návrh environmentálního výukového programu pro žáky základní školy
- aplikační práce - návrh projektového dne pro žáky ZŠ zahrnující témata a aktivity týkající péče o ovocné stromy, sklizeň, zpracování ovoce; důraz bude kladen na interdisciplinaritu v rámci výuky environmentální výchovy (propojení teorie s praxí) - (práce je již zadána).
2. Dotazníkové šetření s environmentální tematikou / s tematikou udržitelného rozvoje (s ohledem na nové průřezové téma)
- výzkumně orientovaná práce - dotazníkové šetření v oblasti environmentální výchovy / udržitelného rozvoje / ve školách (průběh dotazníkového šetření u žáků, nebo učitelů)
(je možné zadat více témat: např. Vnímání studentů k environmentálním inovacím a udržitelnému chování; Dopad interaktivních vzdělávacích aktivit na změnu environmentálních postojů)
Doc. RNDr. Jiří Zimák, CSc.
1. Puklinová tektonika šumperského masivu
2. Puklinová tektonika Mladečského krasu
3. Výskyty železných rud na Konicku
4. Geologická dokumentace výchozů brunovistulika na Olomoucku
5. Dvě jednodenní komplexní geologické exkurze pro žáky základní školy do okolí Nedvědice
6. Mineralogicko-petrografická charakteristika metadoleritů v okolí Suché Rudné
7. Mineralogicko-petrografická charakteristika granátických amfibolitů z okolí Vápenné
8. Mineralogicko-petrografická charakteristika granátických amfibolitů sobotínského amfibolitového masivu
9. Mineralogicko-petrografická charakteristika světlých metavulkanitů z okolí Horní Lipové
10. Geologická naučná stezka Slatinice – Čelechovice na Hané
Mgr. Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň ZŠ - MAIOR
Témata diplomových prací na Katedře biologie PdF UP v Olomouci vypisovaná v akademickém roce 2025/2026
Prof. Ing. Milada Bocáková, Ph. D.
1. Fauna střevlíkovitých brouků (Coleoptera: Carabidae) půdního povrchu vybrané lokality
Práce zahrnuje terénní průzkum pomocí zemních pastí, třídění a determinaci materiálu, zpracování výsledků, práci s literaturou.
2. Revize vybraného rodu brouků (Coleoptera) zvolené geografické oblasti
Cílem práce bude zpracování popisů jednotlivých druhů a klíčů k určování daného rodu. Práce bude zahrnovat preparaci genitálií příp. dalších struktur, zpracování digitálních fotografií rozlišovacích znaků, sestavení tabulí ilustrací v programu Photoshop. Materiál vybraných skupin brouků je k dispozici.
3. Výuková aplikace/Výukové CD se zaměřením na vybraný taxon bezobratlých
Zpracování textové části výukového CD, zpracování digitálních fotografií vybraných zástupců ve spolupráci s Vlastivědným muzeem v Olomouci, práce s odbornou literaturou.
4. Návrh školní naučné stezky ve vybraném regionu
5. Fauna vybrané skupiny hmyzu (např. denní motýli, brouci) zvolené lokality a její využití v environmentální výchově
6. Ohrožené druhy bezobratlých vybraného regionu a jejich využití ve výuce na ZŠ
7. Využití informačních technologií ve výuce zoologie bezobratlých na 2. stupni ZŠ
8. Analýza aktuálního stavu transformace poznatků o evoluci živočichů v učebnicích přírodopisu
Mgr. Anežka Holcová Gazárková, Ph.D.
1. Monitoring a mapování obojživelníků a plazů na vybraných lokalitách. Výzkumná práce
2. Monitoring a mapování myšky drobné (Micromys minutus) na vybraných lokalitách. Výzkumná práce
3. Monitoring a mapování plšíka lískového (Micromys minutus) na vybraných lokalitách. Výzkumná práce
RNDr. Martin Jáč, Ph.D.
1. Analýza žákovských řešení kognitivně náročných učebních úloh ve výuce přírodopisu
Typ práce: výzkumná práce – zpracování primárních dat (dle článku 7, písm. b vnitřní normy PdF-B-23/13-ÚZ01)
Stručná anotace: Teoretická část diplomové práce bude zaměřena na problematiku didaktické transformace vzdělávacího obsahu pro potřeby výuky (nejen) přírodopisu, včetně problematiky tvorby učebních úloh jako nástroje umožňujícího realizaci transformačního obratu ve výuce. V rámci praktické části diplomové práce budou vybrány (či v některých případech autorsky vytvořeny) publikované kognitivně náročné učební úlohy tematicky pokrývající současné přírodopisné kurikulum (RVP ZV, 2023). Tyto úlohy budou následně zadány reprezentativnímu vzorku žáků v 9. ročníku ZŠ (popřípadě odpovídajících ročníků víceletých gymnázií) a budou analyzována žákovská řešení těchto učebních úloh. Získaná data budou následně vyhodnocena s využitím relevantních statistických metod.
2. Využití metodiky 3A v rámci sebereflexe souvislé pedagogické praxe z přírodopisu: akční výzkum pro zvyšování profesních kompetencí studentů učitelství
Typ práce: výzkumná práce – zpracování primárních dat (dle článku 7, písm. b vnitřní normy PdF-B-23/13-ÚZ01)
Stručná anotace: Teoretická část diplomové práce bude zaměřena na problematiku reflexe a sebereflexe v rámci učitelské profese, dále bude zpracována problematika akčního výzkumu a v neposlední řadě charakteristika profesních kompetencí učitele přírodopisu kontextu společného a oborově specifického kompetenčního rámce. V praktické části diplomové práce budou zpracovány dvě videonahrávky výuky přírodopisu studenta v rámci souvislé pedagogické praxe 1 (jaro 2026) a dvě videonahrávky výuky přírodopisu studenta v rámci souvislé pedagogické praxe 2 (podzim 2026). Jednotlivé videonahrávky budou následně analyzovány s využitím standardizované metodiky 3A. Součástí výsledných kazuistik bude také příprava studenta na výuku analyzovaných vyučovacích hodin a dále výsledek hospitačního rozboru s cvičným učitelem na základní škole, kde budou souvislé praxe vykonávány.
Poznámka: diplomovou práci bude potřebné zadat v dostatečném předstihu před souvislou pedagogickou praxí 1, neboť bude potřeba získat souhlasné stanovisko Etické komise pro vědu a výzkum PdF UP. Kromě toho bude před zadáním diplomové práce ověřit na základních školách, kde student zamýšlí realizovat souvislou pedagogickou praxi 1 a 2, zda bude vedení školy souhlasit s realizací videonahrávek výuky.
Mgr. Eva Jahodářová, Ph.D.
Zadání diplomové práce po dohodě.
Mgr. Jitka Kopecká, Ph.D.
1. Trendy v environmentální geologii a jejich potenciál ve výuce přírodopisu
Typ práce: aplikační
Cíl: Identifikovat aktuální environmentálně orientované trendy v geologii (např. geologické aspekty klimatické změny, geohazard management, oběhové hospodářství s nerostnými zdroji) a zpracovat vybrané téma do podoby výukového modulu pro základní školu.
Výstup: didaktický materiál pro výuku daného tématu a jeho ověření ve výuce
2. Vizualizace a názornost jako oborová kompetence u budoucích učitelů přírodopisu
Typ práce: výzkumá
Cíl: Analyzovat, jak budoucí učitelé přírodopisu pracují s vizualizací a názornými prostředky při plánování výuky, jaké typy vizuálních reprezentací volí a jak je didakticky využívají.
Výstup: Analýza příprav na výuku doplněná přehledem typů vizualizací vhodných pro výuku přírodopisu a způsobů jejich zařazení do výuky
Doc. RNDr. Jitka Málková CSc.
1. Návrh projektové výuky v přírodopisu s využitím botanicky významné lokality
2. Návrh dvou botanicky a ekologicky zaměřených exkurzí do okolí vybrané základní školy
3. Návrh naučné stezky různými biotopy (ve vybraném území)
4. Floristické zpracování vybrané lokality
5. Botanicky cenné lokality v okolí vybrané školy (jejich využití ve výuce přírodopisu
Mgr. Jana Procházková, Ph.D.
Zadání diplomové práce po dohodě
Mgr. Kateřina Sklenářová, Ph.D.
1. Blanokřídlí ve výuce přírodopisu na 2. stupni ZŠ (aplikační práce) – téma je již obsazeno
V případě zájmu studenta o vlastní konkrétní odborné téma se zaměřením na bezobratlé živočichy je možné dohodnout i jiné téma.
RNDr. Olga Ševčíková, Ph.D.
1. Průzkum schopnosti studentů učitelství přírodopisu a biologie tvořit učební úlohy různé náročnosti
Ing. Pavlína Škardová, Ph.D.
1. Využití výukových prostor zvolené základní školy v předmětu Pěstitelské práce, chovatelství (koutek živé přírody, kmenová učebna, společné prostory)
2. Didaktické využití zvolené skupiny kulturních druhů rostlin ve výuce na 2. stupni ZŠ
3. Využití výukového pozemku vybrané základní školy v předmětu Pěstitelské práce, chovatelství
Doc. RNDr. Radim Vašut. Ph.D.
1. Polyploidie v rodu Tavolník (Spiraea, Rosaceae). Měření velikosti genomu u vybraných taxonů okrasných tavolníků pomocí průtokové cytometrie. (Zadáno)
2. Dendrologický nebo botanický průzkum na vybrané lokalitě (např. v místě bydliště).
RNDr. Dagmar Vašutová, Ph.D.
1. Výuka v terénu: spolupráce ZŠ se spolkem Pestré Polabí jako nástroj environmentální výchovy
Aplikační práce + výzkumná práce - návrh výukového bloku obsahujícího propojení různých forem výuky v terénu s patronací ZŠ se vybraným spolkem; výzkumné šetření dopadu takto navržené výuky na environmentální postoje žáků. (práce je již zadána).
2. Zapojení digitálních technologií do venkovní výuky přírodopisu
Výzkumná práce - ověření, jak digitální technologie (mobilní aplikace, digitální deníky, fotoaparáty, online platformy, atd.) ovlivňují aktivitu a zájem žáků při venkovní výuce; výzkumný nástroj - bude upřesněn (možnost dotazníkového šetření; porovnání pretest / postest; rozhovory, atd.)
Doc. RNDr. Jiří Zimák, CSc.
1. Mineralogie granitových pegmatitů v Nové Červené Vodě
2. Mineralogie železnorudných akumulací typu Lahn-Dill na Konicku
3. Mineralogicko-petrografická charakteristika metadoleritů vrbenské skupiny
4. Silikáty barya na ložisku Zlaté Hory-Hornické skály
5. Využitelnost výchozů v okolí Moravské Třebové pro výuku petrografie na základní škole