Možnosti zahraničních mobilit pro zaměstnance
Zaměstnanecké mobility v rámci Aliance Aurora
Instituce v Aliance Aurora patří mezi strategické partnery UP a spolupráci s nimi je třeba neustále prohlubovat. Mobility jsou jistě k tomuto účelu vhodným nástrojem. Dobrým důvodem, proč zrealizovat takovou mobilitu, je např. příprava projektu Pedagogických akademií, případně dalších společných aktivit a projektů. Administrace cesty je podobná jako u Erasmus mobility KA 131.
- Seznam institucí zapojených do Aurora konsorcia.
Více informacích na stránkách Pedagogické fakulty UP zde.
Zaměstnanecké mobility Erasmus+
Více informací u koordninátorky ERASMUS+ na ÚCJ PadF UP Mgr. Jany Kořínkové, Ph.D. nebo na stránkách Pedagogické fakulty UP zde.
- Centrum zahraniční spolupráce UP (pro přesměrování klikněte na odkaz)
Nabídky ze zahraničí pro akademické pracovníky
Možnosti zahraničních mobilit pro studenty
- více informací na stránkách Pedagogické fakulty UP zde.
Realizované zahraniční mobility zaměstnanců ÚCJ
University of Nebraska, Kearney, Nebraska, Spojené státy americké
Na přelomu dubna a května 2025 realizoval Dr. Petr Anténe výukovou mobilitu na University of Nebraska in Kearney (UNK) v rámci projektu Erasmus+ KA171, zaměřeného na spolupráci s partnerskými univerzitami mimo Evropu. Pobyt navázal na dosavadní spolupráci mezi PdF UPOL a UNK, která zahrnovala blokovou výuku Dr. Rebecy Nelson na Ústavu cizích jazyků (americká výslovnost) a každoroční měsíční stáže českých studentů učitelství v Nebrasce.
Během desetidenního pobytu Dr. Anténe přednášel mimo jiné na téma zobrazení Prahy v anglicky psané literatuře pro děti a mládež. Součástí programu byla také setkání s akademiky vyučujícími anglický jazyk, literaturu a další humanitní obory, stejně jako s pracovníky zaměřenými na mezinárodní spolupráci.
Na základě těchto jednání se připravuje první měsíční stáž studentů učitelství z UNK na PdF UPOL, která je plánována na období květen–červen 2026.
Tamperská univerzita, Tampere, Finsko
Ve dnech 31. března až 4. dubna 2025 se zástupkyně Ústavu cizích jazyků, dr. Babická a Mgr. Bačíková, společně se šesti studenty programu Učitelství anglického jazyka pro základní školy zúčastnily krátkodobé mobility na Univerzitě v Tampere ve Finsku. Aktivita proběhla v rámci programu Erasmus+ Blended Intensive Programme (BIP) na téma „Ethics Education for Future Teachers“. Program navázal na BIP realizovaný v roce 2024 na ÚCJ a je součástí dlouhodobé spolupráce s univerzitami ve Finsku, Estonsku a na Slovensku. Během intenzivního výjezdového týdne se studenti ze čtyř zemí věnovali etickým aspektům učitelské profese a absolvovali návštěvy místních škol. Součástí doprovodného programu byla exkurze do Muzea Muminů a tradiční finská sauna.
Durham University, Durham, Anglie, Spojené království
Ve dnech 11.–15. listopadu 2024 navštívila Dr. Babická Durham University v Durhamu, kde monitorovala a koordinovala měsíční studijní pobyt 11 studentů oborů Učitelství anglického jazyka pro základní školy a Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání. Během stáže studenti absolvovali přednášky a semináře a společně se zúčastnili exkurze do open-air muzea v nedalekém Beamishi. Mobilita přispěla k rozvoji odborných kompetencí studentů a posílení mezinárodní spolupráce.
University of Silesia, Katowice – Sosnowiec, Polsko
Ve dnech 14.–17. května 2024 se Dr. Dömischová a Dr. Kubica zúčastnili výukové mobility na University of Silesia in Katowice–Sosnowiec v Polsku. Program probíhal na Katedře germanistiky, kde se zástupci ÚCJ setkali s odborníky katedry, mimo jiné s Dr. Michalem Skopem, Dr. Krzysztofem Klosowieczem, vedoucím katedry doc. Zbigniewem Feliszewskim a Mariusem Jakoszem, didaktikem katedry. Mobilita přispěla k rozvoji mezinárodní spolupráce a výměně zkušeností v oblasti germanistiky a didaktiky.
University of Athens, Atény, Řecko
Mgr. Jiří Suchánek realizoval v termínu od 27.3. do 1. 4. 2023 týdenní pobyt v rámci zaměstnanecké mobility ERASMUS+ na Univerzitě v Aténách v Řecku. V tomto týdnu Mgr. Suchánek vedl sérii přednášek o formativním hodnocení pro budoucí učitele anglického jazyka. Formativní hodnocení bylo orientováno zejména na sbírání zpětné vazby v pasivních dovednostech, zejména čtení a poslechu. Přednášek se zúčastnilo více než 200 studentů. Mgr. Suchánek tímto výjezdem získal povědomí o způsobu hodnocení v řeckém vzdělávacím systému, kdy se soustředil na formativní hodnocení.
Humboldt University, Berlin, Germany
University of Murcia, Cartagena, Spain
Od 16. do 21. 10. 2022 byl realizován výukový pobyt dr. Jany Kořínkové na Universidad Murcia ve Španělsku v rámci programu Erasmus+. Dr. Kořínková strávila týden na detašovaném pracovišti University of Murcia v Cartageně, kde vedla čtyři odborné semináře pro budoucí učitele angličtiny (1. stupeň ZŠ) a také jednala o dalších možnostech mezinárodní spolupráce.
University of Island, Reykjavík, Island
V rámci kurzu Soft skills development through video gaming, který proběhl 8.-12. srpna 2022 na Islandu, Mgr. Jana Černá participovala na programu financovaném z projektu AURORA. V rámci kurzu byl poskytnut teoretický základ v podobě výkladu a diskusí a dále byly procvičovány dovednosti v oblasti rozvoje kognitivní flexibility, týmového managementu a rozhodovacích schopností nejen prezenčně, ale také online.
Trinity College, Dublin, Ireland
Dr. Anténe realizoval od 1.5. do 31.7. 2022 výzkumný pobyt na Trinity College Dublin v Irsku v rámci projektu Podpora mobility na UP II. Kromě výzkumu v oblasti irské literatury v Berkeley library na kampusu Trinity College se zúčastnil několika konferencí a autorských čtení současných irských spisovatelů. Jednal také o možnostech spolupráce s dalšími univerzitami nejen v Dublinu, ale i v ostatních městech v Irské republice.
University of Innsbruck, Innsbruck, Austria
ÚCJ se zapojil do 1. výzvy mobilit projektu Aurora. Za fakultu byly podány celkem 3 návrhy. Naše pracoviště podalo 2 samostatné návrhy projektu (1.: Dr. Dömischová, 2.: Mgr. Kolek). Oba návrhy byly komisí (Aurora Staff Mobility Evaluation Committee (ASMEC) přijaty.
Ve dnech 15. 5. – 20. 5. 2022 se ředitelka Ústavu cizích jazyků Dr. Ivona Dömischová zúčastnila vědecko-výzkumné stáže na University Innsbruck v Rakousku v rámci projektu Aurora mobility. V rámci pobytu na partnerské univerzitě došlo k výukové činnosti v podobě konání přednášky v aule fakulty, semináře pro studenty katedry germanistiky a setkání s vedením katedry a vedením Fakulty of Education. Byla navázána spolupráce s vedoucí Katedry germanistiky, prof. Mag. Dr. Monikou Dannerer, s jejíchž svolením byla v ZS 2021/22 realizována série webinářů v rámci miniprojektů Aurora. Dr. Dömischová vystoupila 18. 5. 2022 v aule fakulty s přednáškou: Außserschulische Lernorte im DaF Unterricht, který byla přenášena hybridní formou. V rámci jiného tématu (Grammatikvermittlung im DaF Unterricht) byl realizován seminář pro studenty zdejší katedry germanistiky. V rámci pobytu se bylo uskutečněno setkání s děkankou Fakulty of Education paní prof. Kapelari a byl prodiskutovány hlavní ideové myšlenky projektu Pedagogické akademie, který chce Univerzita Innsbruck podat na podzim roku 2022. Naše PdF UPOL by měla být také participující institucí. Kromě toho došlo k návštěvě dvou studentů, kteří jsou toho času na pobytu Erasmus na Pädagogische Hochschule Tirol.
Mgr. Vít Kolek se ve stejném termínu zúčastnil stáže na Katedře jazykovědy Univerzity Innsbruck. V rámci pobytu vedl seminář ke svému vědeckovýzkumnému zaměření v oblasti genderové lingvistiky. Dále pronesl přednášku věnující se argumentačním faulům v genderovém diskurzu. Zároveň byly během pobytu diskutovány možnosti budoucí spolupráce s kolegyněmi z Katedry jazykovědy a Katedry germanistiky.
Trinity College, Dublin, Ireland
Bryan College, Dayton, USA
Od 17. 1. – 13. 2. 2022 doc. Václav Řeřicha absolvoval studijní a přednáškový pobyt na Bryan College, Dayton, ve státě Tennessee v USA a University of Tennessee, Chattanooga, ve státě Tennessee v USA v rámci INTERNATIONAL SPEAKERS FOR GLOBAL LECTURE SERIES at Bryan College's Center for International Development. Pan docent v rámci pobytů realizoval celkem deset přednášek včetně podcastu a televizní debaty.
University of Helsinki, Helsinki, Finland
Mgr. Jiří Suchánek realizoval v termínu 3. 1. - 4. 2. 2022 měsíční pobyt na Univerzitě v Helsinkách. Byl součástí výzkumného týmu jazykové didaktiky. Během návštěvy pozoroval výuku na základní škole a s učiteli prováděl rozhovory. Rovněž se aktivně podílel na budoucí spolupráci mezi ÚCJ a Pedagogickou či Filozofickou fakultou na univerzitě v Helsinkách. Podílel se rovněž na výuce hodin magisterských studentů předmětu „učitel jako vědecký pracovník.“ Studiem finského kurikula získal hluboký vhled do rozdílnosti mezi českým a finským vzdělávacím systémem, a to zejména v oblasti formativního hodnocení, na které se specializuje.
University of Vienna, Vienna, Austria
Celkem 12 studentů a studentek z bakalářského i navazujícího magisterského studia se v doprovodu Mgr. Víta Kolka zúčastnilo v termínu od 8. do 14. 11. 2021 blended mobility na Univerzitě Vídeň. Součástí programu bylo kromě účasti na výuce také setkání a diskuze s vyučujícími Centra pro vzdělávání vyučujících a prohlídka hlavní budovy univerzity. Studenti dále absolvovali historickou prohlídku Vídně a k jednotlivým památkám přednesli referáty. Po návratu se studující zúčastnili dalších výukových aktivit formou webinářů.
University of Sassari, Sassari, Italy
Šest studentů bakalářského programu Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání se společně s Mgr. Petrou Charvátovo zúčastnilo studijního výjezdu na partnerskou univerzitu v Itálii. Studenti se na místě účastnili výuky anglických jazykových kurzů společně s místními studenty a také absolvovali přednášku na téma využití jazykových korpusů ve výuce. Po návratu se dále účastnili výuky online. Kromě studijních aktivit také absolvovali prohlídku historického centra města Sassari, exkurzi do pobřežního města Castelsardo a navštívili archeologické naleziště Nuragské civilizace (Nuraghe Palmavera).
University of Tuscia, Viterbo, Italy
Mgr. Ondřej Duda realizoval od 4. 10. do 8. 10. 2021 školící pobyt v rámci programu ERASMUS+ na University of Tuscia ve Viterbu v Itálii. Pobyt byl zaměřen na rozvoj dovedností a znalostí v oblasti rozšiřování a vytváření univerzitního kurikula, konkrétně na implementaci sociolingvistiky a dalších důležitých předmětů do pregraduálních vzdělávacích programů pro budoucí učitele angličtiny jako cizího nebo druhého jazyka.